ارائه خدمات رایگان کتابخانه مرکزی سنندج به دانش آموزان استثنایی

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان گفت: کتابخانه مرکزی سنندج با استفاده از ظرفیت های موجود به دانش آموزان با نیازهای ویژه خدمات رایگان ارائه می کند.

به گزارش کرد پرس، طالب محمدی در بازدید از کتابخانه مرکزی سنندج با تاکید بر مرجعیت فرهنگی کتابخانه ها، گفت: فضای کتابخانه می تواند منبعی برای ایجاد گروه های درسی، فکری، شغلی و حرفه ای باشد.

وی اظهار کرد: در راستای خدمت رسانی و با هدف بهره مندی از فرصت ها وامکانات برابر بخشی از این کتابخانه به ارائه خدمات به افراد دارای آسیب بینایی وشنوایی اختصاص یافته است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان افزود: این مرکز بستر مناسبی برای بهره مندی از فضای کتابخانه برای ۲۶۹ دانش آموز دارای آسیب شنوایی و ۱۲۵ دانش آموز داری آسیب بینایی استان که در مدارس استثنایی یا تحت آموزش تلفیقی فراگیر مشغول به تحصیل را فراهم کرده است.

محمدی با بیان اینکه تأثیر عمیق کتاب در گسترش فرهنگ جامعه و سرعت بخشیدن به پیشرفت روزافزون آن انکارناپذیر است، ادامه داد: گرایش به مطالعه یکی از شاخصه های رشد و توسعه در جوامع به شمار می رود.

وی در ادامه به دستاورد های مهم برون سازمانی اداره استثنایی در انعقاد تفاهم نامه با اداره کل بهزیستی، اداره کل فنی وحرفه ای، کانون پرورش فکری، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج اشاره کرد و یادآور شد: همچنین تفاهم نامه تدوین برنامه عمل با معاونت های تربیت بدنی و سلامت، پرورشی و فرهنگی، سوادآموزی و آموزش ابتدایی اداره کل آموزش وپرورش استان منعقد شده است.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان توزیع بسته های بهداشتی، ارائه خدمات دندانپزشکی و درمانی (بیمارستانی و کلینیکی) رایگان به دانش آموزان با نیاز های ویژه واجرای برنامه های سلامت روان را از سطوح مشترک کاری آموزش وپرورش استثنایی و دانشگاه علوم پزشکی استان عنوان کرد.

محمدی بیان کرد: همچنین در اجرای تفاهم نامه منعقده با انجمن اوتیسم استان وبا همکاری معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مقرر است تمامی دانش آموزان طیف اوتیسم به صورت رایگان در مرکز آموزشی، پزشکی ودرمانی قدس سنندج مورد درمان وویزیت قرار گیرند.

وی همچنین بهره مندی و دسترسی استفاده از یک دستگاه اتوبوس مناسب سازی شده همراه راننده جهت ارائه خدمات به دانش آموزان آموزش و پرورش استثنایی در برنامه ها و مناسبت های مختلف درون شهری را از تعهدات تفاهم نامه با شهرداری سنندج عنوان کرد.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی کردستان در ادامه با اشاره به انعقاد تفاهم نامه همکاری با کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، گفت: مرکز شماره ۳ و ۴ کانون پرورش فکری در شهر سنندج نیز در راستای تحقق عدالت آموزشی و اجتماعی برای استفاده دانش آموزان با نیاز های ویژه مناسب سازی شده ودارای امکانات خاص جهت استفاده آنان است.

وجود ۸ هزار کتاب صوتی در کتابخانه مرکزی سنندج

رئیس کتابخانه مرکزی سنندج نیز در این بازدید اظهار کرد: با هدف اصلی فراهم آوردن امکان دسترسی به منابع و اطلاعات مورد نیاز برای نابینایان ۷ تا ۸ هزار نسخه کتاب صوتی در این کتابخانه جهت استفاده این افراد وجود دارد.

محمد زارعی افزود: ۵۴۰ کتاب بریل واسباب بازی های مناسب سازی شده برای نابینایان از جمله مینج، ماروپله، شطرنج وسایر موارد علاوه بر خدمات کتابخوانی معمول به صورت ویژه به این قشر ارائه می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون این کتابخانه با در اختیار داشتن ۲۲ هزار نسخه کتاب چاپی جهت استفاده بهینه مراجعان تلاش دارد تا دامنه گسترده ای از نظرات، ایده ها و دانش را برای علاقمندان به مطالعه فراهم کند.

رئیس کتابخانه مرکزی سنندج یادآور شد: در حال حاضر ۳ هزار ۷۰۰ نفر عضو کتابخانه مرکزی سنندج است که می توانند از گنجینه ۳۷ هزار کتاب چاپی، صوتی وبریل این کتابخانه استفاده کنند.

زارعی در پایان ایجاد انگیزه و تشویق به کتابخوانی در دانش آموزان را یک امر مهم و کلیدی عنوان کرد و بیان کرد: این کتابخانه با استفاده از ظرفیت های خود در راستای افزایش سطح آگاهی و میزان مطالعه دانش آموزان تلاش می کند.

کد خبر 2758183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha