زمان طلایی غربالگری بینایی و شنوایی برای کودکان کدام سن است؟

سرویس آذربایجان غربی- سرپرست مرکز بهداشت بوکان گفت: سنین ۳ تا ۶ سالگی زمان طلایی غربالگری چشم کودکان محسوب می شود و اگر کودکان این دوره طلایی را از دست بدهند، دیگر نمی توان از پیشرفت اختلالات بینایی آنان که گاه منجر به کم بینایی و نابینایی می شود جلوگیری کرد.

به گزارش کرد پرس، دکتر سوران ایوبی اظهار کرد: شیوع کم شنوایی و کم بینایی در سنین ۳ تا ۶سالگی شایع بوده و در صورتی که این اختلالات به موقع تشخیص داده نشود اثر سوئی بر یادگیری کودک خواهد داشت.

او ادامه داد: چون تشخیص این اختلالات برای خانواده ها غیر ممکن است لذا غربالگری شنوایی و بینایی برای این گروه های با هماهنگی اداره بهزیستی شهرستان و مرکز بهداشت بسیار حائز اهمیت است.

ایوبی افزود: غربالگری با انجام فراخوان کودکان تحت پوشش از طرف مراکز بهداشتی و انجام معاینه توسط کارشناسان انجام طرح غربالگری بینایی و شنوایی سنجی در مراکز بهداشتی انجام می گیرد و نتایج آن در پرونده الکترونیکی کودکان ثبت شده و در صورت داشتن مشکل، کوکان به سطوح تخصصی بالاتر ارجاع داده می شوند.

تنبلی چشم یا  آمبلیوپی  نوعی اختلال بینایی است که دید را کاهش می دهد و پیشرفت آن منجر به کم بینایی و حتی نابینایی می شود و اختلال در دید عمقی، اختلالات تحصیلی و یادگیری، نابینایی یا کاهش بینایی دائم، کاهش قدرت تمرکز و تفکیک و افزایش احتمال بروز حوادث و معلولیت در کودکان از عوارض ناشی از آن محسوب می شود.

همچنین عفونت گوش میانی و بیماری های اعصاب و مغز مهمترین علت کم شنوایی و ناشنوایی کودکان به شمار می رود که اگر مداخله انجام نشود منجر به مشکلات رفتاری، تاخیر در یادگیری، فقر قابلیتی و آسیب های اجتماعی خواهد شد.

کد خبر 2758557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha