کُردها قربانیان اصلی گسترش ناتو

براساس گزارش برخی رسانه های غربی، موج استرداد کردهای معترض به ترکیه بعد از موافقت اردوغان با عضویت سوئد در ناتو آغاز شده است.

به گزارش کردپرس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در نشست سران کشورهای عضو ناتو و پس از تعلل یک ساله در موافقت با عضویت سوئد در ناتو، اعلام کرد خواسته سوئد در پارلمان ترکیه بررسی خواهد شد.

با این حال، برخی رسانه‌های غربی دلیل موافقت اردوغان با عضویت سوئد در ناتو را پذیرش خواسته او از سوی کشورهای اسکاندیناوی مبنی بر استرداد کردهای معترض ساکن این کشورها به ترکیه دانسته‌اند.

 مجله سیاسی جاکوبین آمریکا در گزارش مفصلی پیرامون این موضوع کردها را تنها قربانی پیوستن سوئد به ناتو دانسته است، مت برومفیلد ناظر مسائل کردها و نویسنده این گزارش ادعا کرده است از زمانی که اردوغان برای پذیرش سوئد در ناتو چراغ سبز نشان داده است کردهای معترض ساکن سوئد برای استرداد به ترکیه به خط شده‌اند.

 وب سایت خبری تحلیلی میدل ایست آی نیز در گزارش پیرامون این موضوع کردها را اصلی‌ترین قربانی معامله غرب با ترکیه بر سر گسترش ناتو به سمت شرق به ویژه پیوستن سوئد این نهاد نظامی دانسته است.

مسئولان امور خارجی دو حزب سبز و چپ سوئد نیز که از مخالفان پیوستن این کشور به ناتو هستند، معتقدند عضویت این کشور در ناتو به معنای پشت پا زدن به سیاست‌های ۲۰۰ ساله این کشور در خصوص مسائل خارجی و داخلیست. آنها اذعان کردند استرداد کردها به درخواست ترکیه پا گذاشتن روی برخی موازین مورد ادعای این کشور درباره حقوق بشر است.

کد خبر 2758612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha