ادامه مخالفتها با فروش جنگنده های اف 16 آمریکا به ترکیه

سرویس جهان- در کنار ادامه مخالفت رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با فروش بی قید وشرط جنگنده های اف 16 به ترکیه، برخی نهادها نیز مخالفت خود را با آن اعلام کرده اند.

به گزارش کردپرس، باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی آمریکا بار دیگر مخالفت خود را با فروش جنگنده های اف 16 به ترکیه اعلام کرده است. او در مصاحبه با رویترز گفته است که نگرانی های او درباره ترکیه رفع نشده است.

همچنین شش تن از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه اواخر این هفته خود به دولت بایدن، از او خواسته اند جنگنده های اف 16 را به ترکیه تحویل ندهد.

نشریه دیفنس وان نیز از مخالفت برخی اعضای هم حزبی بایدن در کنگره با فروش این جنگنده ها به ترکیه خبر داده است. آنها نگران استفاده احتمالی دولت رجب طیب اردوغان از این جنگنده ها علیه یونان و کردهای سوریه هستند.

انستیتو صلح کرد در آمریکا نیز در یادداشتی آمریکا را به همدستی با ترکیه در کشتن غیرنظامیان کرد در سوریه و عراق متهم کرده است. این موسسه از دولت جو بایدن خواسته است از فروش بدون قید وشرط این نوع تجهیزات جنگی به ترکیه تا حصول اطمینان از عدم استفاده از آنها علیه غیرنظامیان بویژه شهروندان کرد در عراق و سوریه خودداری کند.

مگان بودت، کارشناس مسائل کردها نیز پیشنهاد کرده است فروش جنگنده های اف 16 به ترکیه تا زمانی که ترکیه نسبت به حل مسئله کردهای این کشور اقدام نکند معلق شود.

سازمان جنگ های هوایی در تازه ترین گزارش خود از مرگ بیش از 500 شهروند غیرنظامی در عراق و سوریه، بویژه کردها در حملات هوایی ترکیه خبر داده است. ترکیه در حملات هوایی خود در عراق و سوریه، به بهانه مقابله با نیروهای کرد سوریه و پ.ک.ک، از پهپادهای بومی و جنگنده های اف 16 آمریکا استفاده کرده است.

نشریه میدل ایست آی نیز با اشاره به این که همچنان برخی مقامات آمریکایی از جمله نمایندگان کنگره و سنا با فروش نسل ارتقا یافته اف 16 به ترکیه مخالف هستند، علت بیشتر این مخالفتها را استفاده ترکیه از این جنگنده ها در عملیات نظامی این کشور در سوریه علیه کردها و احتمال استفاده از آنها علیه یونان عنوان کرده است.

کد خبر 2758842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha