شرکت کانادایی مسئول استخراج نفت در منطقه کردنشین ترکیه

سرویس جهان- شرکت کانادایی تریلیون انرژی اعلام کرد برای توسعه میادین نفتی منطقه کردنشین گابار-جودی در ترکیه با یک شرکت ترکیه ای قرارداد بسته است.

به گزارش کردپرس، شرکت کانادایی تریلیون انرژی با انتشار بیانیه ای اعلام کرد بعد از عملیات اکتشاف نفت در سه میدان نفتی در منطقه کردنشین جنوب شرق ترکیه، برای استخراج روزانه دهها هزار بشکه رسما قرارداد بسته است.

بر اساس بیانیه این شرکت، تریلیون انرژی مسئول یافتن و استخراج نفت در سه بلوک نفتی به وسعت بیش از 150 هزار هکتار در دو منطقه جودی گابار در استان شرناخ ترکیه است.

با این که این شرکت عملیات اکتشاف اولیه در این میادین نفتی و ذخایر موجود در آنها را قابل توجه دانسته است اما تاکید کرده است نتایج تا اینجا نمی تواند صرفه اقتصادی داشته باشد و این احتمال نیز وجود دارد که امکان کشف میدانهای نفتی دیگر در این منطقه با وجود پتانسیل موجود نباشد.

اما نشریه انرژی پرتال اروپا امضای قرارداد میان این شرکت کانادایی و یک شرکت نفتی ترکیه ای را برای توسعه مناطق کردنشین ترکیه مهم ارزیابی کرده است. با ان حال تاکید شده این موضوع مورد مناقشه است زیرا بحث تاثیر این اقدامات بر محیط زیست این منطقه جدی است و بسیاری مخالف اجرای پروژه های نفتی در این منطقه هستند.

نشریه آمریکایی المانیتور آمریکا نیز گزارش داد پروژه نفتی منطقه کردنشین جنوب شرق ترکیه که تا چند سال، حداکثر قابلیت استخراج روزانه 100000 بشکه را دارد با تبلیغات پر سروصدای سیاستمداران ترکیه درباره ذخایر این میدانها فاصله زیادی دارد. این نشریه از رجب طیب اردوغان نقل کرده است که میزان ذخایر نفتی این منطقه حدود 12 میلیارد بشکه است اما در گزارشهای وبسایت شرت کانادایی تریلیون انرژی حداکثر ذخایر اثبات شده مجموعه این بلوک نفتی تاکنون، کمی بیش از 2 میلیارد بشکه تخمین زده شده است.

مهمت اوغو توچو، کارشناس مسائل نفتی ترکیه به المانیتور گفته است ادعاها درباره ذخایر نفتی جودی-گابار ترکیه جای تردید دارد زیرا این ادعاها از سوی منابع مستقل مورد تایید قرار نگرفته است. او تاکید کرده است از مدتها قبل وجود نفت خام در این منطقه اثبات شده بود اما مسئله این است که استخراج نفت در این منطقه اقتصادی نیست.

با این حال، المانیتور و پرتال انرژی معتقدند این طرح با هدف ایجاد اشتغال و توسعه در منطقه ای صورت می گیرد که جزء مناطق توسعه نیافته ترکیه محسوب می شود. با این حال نکته ای که بیشتر روی آن تاکید شده و حتی در گزارش شرکت کانادایی بر اساس عملیاتهای اکتشافی اولیه آمده، این است که سرمایه گذاری فعلی برای توسعه این میدانها کافی نیست و معلوم هم نیست که صرفه اقتصادی زیادی داشته باشد تا به پشتوانه آن بتوان این منطقه کردنشین ترکیه را به منطقه ای توسعه یافته تبدیل کرد.

کد خبر 2759057

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha