«قوپی‌باباعلی» در چند قدمی خشکی کامل!

سرویس آذربایجان غربی- رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی» این شهرستان وضعیت خوبی ندارد و بدلیل شرایط اقلیمی فقط چند قدم با خشک شدن کامل فاصله دارد.

به گزارش کردپرس، فاروق سلیمانی افزود: پس از بارش‌های زمستانی سال زراعی جاری و آبگیری این تالاب از رودخانه مهاباد در اسفند سال گذشته، نصف مساحت ۵۰۰ هکتاری در اوایل بهار احیا شده بود که تابستان امسال بر اثر تبخیر و نداشتن آب بخش‌های زیادی از آن هم‌اکنون خشک شده‌ است.

او اضافه کرد: این تالاب با ویژگی‌های طبیعی و پرندگان خاص خود یکی از بهترین زیستگاه‌های مهم پرندگان آبزی و کنارآبزی و از تالاب‌های مهم این منطقه محسوب می‌شود که در کنوانسیون «رامسر» نیز به ثبت رسیده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: این تالاب دارای دیپلم افتخار از سازمان ملل متحد «یونسکو» است و پرندگانی نظیر اردک سرسبز، حنایی، آنقوت، انواع غاز وحشی و تنجه در آن زیست می‌کنند.

او ادامه داد: هم اکنون احیای این تالاب تا زمان پرواز جوجه‌های پرندگان آبزی و کنارآبزی که بهار امسال متولد شده‌اند، نیازمند یک میلیون مترمکعب آب است که با توجه به شرایط اقلیمی و کم‌آبی در منطقه تامین این حق‌آبه کمی دور از انتظار است.

سلیمانی اظهار کرد: تالاب بین‌المللی قوپی‌باباعلی این شهرستان پس از آبگیری و احیای دوباره آن، در بهار امسال میزبان بیش از ۲ هزار بال پرنده مهاجر و بومی بود و بسیاری از این پرندگان در این تالاب لانه‌سازی و جوجه‌آوری کردند.

سلیمانی تاکید کرد: در صورت عدم تامین حق‌آبه برای تالاب بین‌المللی قوپی‌باباعلی، پرندگانی که قادر به پرواز باشند به پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی «کانی‌برازان» که در فاصله نزدیکی قرار دارد، مهاجرت می‌کنند.

او در پایان به ایرنا گفت: با توجه به اینکه تالاب بین‌المللی «قوپی‌باباعلی»، در مسیر کریدور مهاجرت پاییزی پرندگان قرار دارد در صورت احیا و تخصیص حق‌آبه به آن در فصل پاییز میزبان کُلُنی چند صدتایی از پرندگان مهاجر و بومی آبزی و کنارآبزی خواهد بود.

تالاب بین‌المللی قوپی باباعلی مهاباد در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی این شهر و مسیر جاده مهاباد به میاندوآب و در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده است.

کد خبر 2759397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha