۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۲
 تخت سلیمان ستاره ها را رصد کرد

سرویس آذربایجان غربی- رئیس پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب از برگزاری برنامه علمی، فرهنگی رصد ستارگان با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف در این پایگاه خبر داد.

امیر مطلوبی با اعلام این مطلب اظهار کرد: در این برنامه ۵۰ نفر از دانشجویان علاقه‌مند به نجوم با سرپرستی، رضا رضایی، استاد نجوم و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف حضور داشتند.

رئیس پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان تکاب افزود: این برنامه در شب ۲۱ و بامداد ۲۲ مرداد مصادف با اوج بارش شهاب برساووشی برگزار شد که هدف از اجرای این برنامه بازدید و معرفی مجموعه جهانی تخت سلیمان و آشنایی با پیشینه و جایگاه نجوم در ایران باستان، رصد ستارگان و تماشای بارش شهابی برساووشی از فراز تخت سلیمان بود.

به‌گزارش کردپرس، از میراث فرهنگی؛ برساووش پِرساوُش یا پرساووش یا بُرندهٔ سرِ دیو یکی از صورت‌های فلکی است که در نیم‌کره شمالی دیده می‌شود. پرساووش از ۴۸ صورت فلکی بطلمیوسی و ۸۸ صورت فلکی مدرن است، پرساووش کمی دورتر و حدوداً در قسمت شرقیِ زن بر زنجیر( آندرومِدا ) قرار گرفته است.

ستاره غول ستاره اصلی آن است که ستاره‌ای دوتایی است، هنگامی که یکی از جلوِ دیگری می‌گذرد، ستاره غول تقریباً نیمی از درخشندگی‌اش را از دست می‌دهد.

این صورت فلکی نقطه نورباران بارش شهابی برساوشی است که هر سال در نیمه دومِ مرداد ماه با تراکم حدود ۵۰ شهاب در ساعت رخ می‌دهد.

کد خبر 2759537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha