بهاء الدین ادب؛ نامی که کردستان از یاد نمی برد

25 مردادی دیگر از راه رسید، در این گرمای سوزان تابستان، در این روز خاص مردم کُرد دلشان هم می سوزد برای از دست دادن مردی که مرد بود. مردی که امروزه می توان او را یک شاخص سنجش و یک نماد از یک سیاست مدار، از یک نماینده مجلس درتراز مردمی به شمار آورد. همه می دانیم در مورد چه کسی حرف می زنیم. بله امروز سالگرد فوت بزرگ مردی از کردستان به نام مهندس بهاء الدین ادب است.

مردم کردستان مهندس ادب را فراموش نمی کنند، نه چون او از خانواده ای ریشه دار در سنندج آمده، چون او همه تلاشش را برای خدمت به این آب و خاک به کار گرفت.
مهندس ادب نماینده ای بود که با وجود اینکه از چند شهر کردستان رای گرفته بود اما محدود به حوزه انتخابیه نماند و با صراحت نماینده کردستان بود. او در گام بعد ثابت کرد یک نماینده مجلس هر چند از یک استان محروم آمده باشد اما می تواند نماینده مردم ایران باشد.
مهندس بها الدین ادب روز 30 مرداد سال 1324 خورشیدی، در محله‌ «آقازمان» سنندج و در خانواده‌ای اصیل دیده به جهان گشود و 25 مرداد 1386 دیده از جهان فرو بست.  پس از گذراندن دوره‌ متوسطه، در آزمون ورودی دانشکده‌ صنعتی امیرکبیر در رشته‌ راه و ساختمان پذیرفته و سال 1348 با مدرک کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شد و در همان سال ازدواج کرد که ثمره‌ آن پیوند، 4 فرزند بود. مهندس ادب مدتی بعد از پایان دوره سربازی، شرکت «رواق» را تاسیس کرد که طرح‌های عمرانی بسیاری را در نقاط مختلف کشور اجرا کرد. از جمله این طرح‌ها، پروژه‌ عظیم «300 دستگاه» معروف به «آپارتمان‌های ادب» در سنندج بود که در سال 1355 به بهره‌برداری رسید و جمع زیادی از خانواده‌های فاقد مسکن با نازل ترین قیمت صاحب مسکن شدند. در آن زمان کردستان که از قطب‌های کشاورزی کشور بود، سردخانه‌ مجهزی برای نگهداری محصولات کشاورزی و دامی نداشت که مهندس ادب به تأسیس سردخانه‌ سنندج همت گماشت. او پس از انقلاب اسلامی شرکت «آبژ» را بنیان گذاشت و به فعالیت‌های عمرانی خود در اقصی نقاط ایران  ادامه داد.
روحش شاد و یادش گرامی

کد خبر 2759582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha