ترکیه یک مجرم اسرائیلی را آزاد می کند

سرویس ترکیه - یک قاچاقچی مواد مخدر اسرائیلی که به ده سال زندان در ترکیه محکوم شده بود، آزاد می شود.

به گزارش کردپرس، پس از آغاز روند عادی سازی روابط میان ترکیه و دولت صهیونیستی از ماه مارس 2022، خبر ها حاکی از آزادی برخی مجرمان اسرائیلی از زندان های ترکیه هستند. به این ترتیب دنی آوکا شهروند اسرائیلی که در سال 2019 به دلیل حمل مواد مخدر و قاچاق آن از طریق ترکیه، به 10 سال زندان محکوم شده بود، قرار است به زودی از زندان آزاد شود.

به نوشته جمهوریت، الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل روز گذشته در سخنانی از آزادی آوکا در نتیجه «تماس های دیپلماتیک» بین دو دولت خبر داد. کوهن از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور و هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه برای آزادی این قاچاقچی مواد مخدر تشکر کرد.

آزادی مجرم اسرائیلی باعث ایجاد واکنش های منفی از سوی برخی از سیاسیون در ترکیه شد. برای مثال دو سفیر بازنشسته ترکیه به نام های اونور اویمن و اولوچ اوز اولکر از تصمیم دولت برای آزادی این مجرم انتقاد کردند. 

اویمن گفت: «طبیعی است که تبادل زندانیان و آزادی آنها در روابط بین دولت ها صورت می گیرد. اما این بدان معنا نیست که دولت ها از اعمال قوانین خود درباره  شهروندان دیگر کشورها چشم پوشی کنند. در این صورت، مفهوم دولت از میان بر خواهد خواست.»

اوز اولکر دیگر دیپلمات بازنشسته ترکیه، با بیان اینکه ممکن است دلیل دیگری پشت این توافقات باشد، گفت: «مطمئناً چیزی پشت پرده این آزادی وجود دارد. فردی که در اینجا زندانی است باید دارای مسئولیت بالایی باشد. همچنین اگر یک قاچاقچی مواد مخدر اینقدر برای یک دولت مهم است، باید دید در ازای آن چه می دهد. این فرد باید فردی با اهمیت بالایی باشد.»

اوز اولکر همچنین در پاسخ به این که برخی دولت ها به درخواست های ترکیه برای استرداد برخی شهروندان پاسخ نداده اند، گفت: «وقتی شما تصمیمات دادگاه حقوق بشر اروپا را نمی پذیرید، آنها هم در مقابل شما اگر درخواست استرداد یک فرد را داشته باشید، این را نمی پذیرند. بنابراین، موضوع این نیست که ترکیه فی نفسه دشمن تلقی می شود. موضوع، شکست ترکیه در اجرای قوانین مربوط به حقوق بشر و دموکراسی علیرغم تعهد قانونی اش به آنها است.»

اوز اولکر با بیان این که «اسرائیل و ترکیه دارای اهمیت ژئوپولوتیک در خاورمیانه هستند»، گفت: «روابط بین دولت ها بر اساس منافع آنها تعریف می شود، اسرائیل نمی تواند از ترکیه دست بکشد. ترکیه نیز نمی تواند از اسرائیل صرف نظر کند. این دو در توازن خاورمیانه مهم اند. با وجود همه چیز، ما هنوز یک جمهوری سکولار هستیم. بنابراین، حضور ما در اینجا تضمینی برای اسرائیل است.»

کد خبر 2759672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha