نیروهای نظامی ترکیه به سخنرانی عمر اوجالان در اورفا حمله کردند

سرویس ترکیه - نیروهای نظامی ترکیه با حمله به مراسمی که عمر اوجالان نماینده اورفا در آن سخنرانی می کرد، شماری از افراد از جمله مشاور اوجالان را بازداشت کردند.

به گزارش کردپرس، مراسم یادبود بازو ییلماز زندانی سیاسی کرد که در 18 آگوست 2022 در زندان اورفا جان باخت، بر سر مزار او در گورستان آسری یوخاری گوکلو در منطقه روستایی گوکان از توابع خلفتی اورفا برگزار شد. نیروهای نظامی با حمله به تجمع کنندگان در این مراسم که با حضور فعالان سیاسی کرد برگزار می شد، مانع به پایان رسیدن سخنرانی عمر اوجالان نماینده حزب چپ سبز از حوزه اورفا شدند. آنها ضمن اعمال خشونت علیه شرکت کنندگان در این مراسم، سه تن از فعالان سیاسی از جمله مشاور اوجالان را بازداشت کرد.

بنا بر گزارش مزوپوتامیا، عمر اوجالان، نماینده حزب چپ سبز در سخنانی در این مراسم با اشاره به این که بازو ییلماز آخرین شهردار حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) در گوکان بود، گفت: «دوست ما بازو آخرین شهردار گوگان بود. معتمدین و شهرداران منتخب مردم (در کردستان ترکیه از سوی دولت) دستگیر شدند، شهرداری ها غصب شدند و اراده مردم ما زیر پا گذاشته شد. دوستان ما به زندان افتادند و در زندان با آزار و اذیت شدید روبرو شدند. یکی از آنها دوست مان بازو بود. همه می دانستند که او بیمار است. هر چه تلاش کردیم، او را آزاد نکردند، و بازو یک سال پیش در زندان ترکیه به قتل رسید.»

در حالی که اوجالان در حال ادامه سخنرانی خود بود، یک نیروی نظامی به بهانه این که سخنرانی در گورستان ممنوع است، تهدید کرد که مانع ادامه مراسم یادبود خواهد شد.

با وجود تلاش نیروهای پلیس برای ممانعت از ادامه این مراسم اوجالان به سخنرانی خود ادامه داد و  گفت: «دوست ما که جان خود را از دست داد یک سیاستمدار بود. او تنها به این دلیل که کرد بود، کشته شد. ما حتی اینجا (در گورستان) هم داریم تحت ستم قرار می گیریم.»

پس از این سخنان نظامیان با حمله به جمعیت خواستار به اتمام رسیدن مراسم شدند. شرکت کنندگان در مراسم شعار «زنده باد مقاومت در زندان ها» را سر دادند. اوجالان ادامه داد: «شما ستمگرید اما ما از شما نمی ترسیم.»

نیروهای نظامی صنم اریش سخنگوی استانی حزب چپ سبز، انس راکیم عضو مجلس جوانان حزب چپ سبز و نوح مرد توران، مشاور عمر اوجالان در مجلس ترکیه را بازداشت کردند.

گفتنی است، حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) و حزب چپ سبز با صدور بیانیه هایی جداگانه اقدام نظامیان علیه نماینده مجلس ترکیه را که از مصونیت قضائی برخوردار است، محکوم کردند.

کد خبر 2759762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha