ترکیه با حمایت پارتی در تلاش برای در مقابل هم قرار دادن PKK و دولت عراق است

سرویس ترکیه - کمیته روابط خارجی KCK ضمن اشاره به تلاش دولت ترکیه جهت مشروعیت بخشی به حضور خود در خاک عراق اعلام کرد که ترکیه با حمایت پارتی در تلاش برای رویارویی PKK و دولت عراق است.

بە گزارش کردپرس، کنفدرالیسم جوامع کردستان(KCK) با انتشار بیانیه‌ای در رابطه با سفر «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه ترکیه به بغداد، ضمن اشاره به تلاش دولت ترکیه جهت مشروعیت دادن به حضور خود در خاک عراق اعلام کرد که دولت ترکیه با حمایت حزب دموکرات کردستان(پارتی) در تلاش است تا حزب کارگران کردستان(PKK) و دولت عراق را در مقابل هم قرار دهد.

به نوشته آژانس خبری فرات، کمیته روابط خارجی KCK در رابطه با سفر «هاکان فیدان» وزیر امور خارجه دولت ترکیه به بغداد و اربیل بیانیه‌ای صادر کرد.

در بیانیه کمیته روابط خارجی KCK آمده است: «هاکان فیدان پس از دیدار با وزیر امور خارجه عراق در بغداد بیانیه‌ای ارائه کرد. هاکان فیدان، رئیس سابق سازمان اطلاعات ملی ترکیه(MIT) به منافع مشترک دو کشور و حاکمیت عراق اشاره کرد و مدعی شد که حزب کارگران کردستان(PKK) خاک عراق را اشغال کرده است و از دولت عراق خواست تا PKK را به عنوان یک «سازمان تروریستی» به رسمیت بشناسد و دو کشور به صورت مشترک با PKK مبارزه کنند.»

در ادامه بیانیه KCK آمده است: «هاکان فیدان می‌خواهد در لباس وزیر امور خارجه ترکیه به اهداف خود در دوران ریاست MIT این بار تحت عنوان «دیپلماسی» جامه عمل بپوشاند.»

KCK در بیانیه خود تصریح کرد که وزیر امور خارجه ترکیه در حالی که دولت ترکیه با اشغال خاک عراق ۱۰۰ ایست بازرسی، پایگاه نظامی و مرکز MIT را ایجاد کرده است، بدون اظهار نظر در این مورد، از تمامیت ارضی و حاکمیت دولت عراق سخن می‌گوید. ترکیه که اربیل را از نظر سیاسی، نظامی و اقتصادی مانند استانی از ترکیه کرده، سکوت دولت اقلیم کردستان، دولت عراق و سازمان ملل متحد را فرصت می‌داند و می‌خواهد سیاست خود را جهت اشغال کردستان و خاک عراق اینبار از طریق دیپلماسی گسترش دهد.»

KCK همچنین مدعی شد که هدف اصلی هاکان فیدان از سفر به بغداد و اربیل که به نام وزیر امور خارجه ترکیه انجام شده این مسئله نبوده که اشغال عراق توسط ترکیه مورد بحث قرار گیرد، بلکه هدف ترکیه ادامه سیاست پیشین خود مبنی بر الحاق کردستان عراق به کشور ترکیه بوده است.»

در پایان این بیانیه، کمیته روابط خارجی KCK اظهار داشت که PKK با کشور عراق و مردم آن مشکلی ندارد. ما همیشه با عراق روابط دوستانه داشته‌ایم و عراق کشوری بوده که توانسته راه‌حلی برای مشکل کردها ایجاد کند و موجودیت و آزادی کردها را تضمین کند. ترکیه می‌خواهد دولت عراق را در سیاست خود مبنی بر کشتار کردها مشارکت دهد و به همین دلیل است که فیدان می‌گوید: «عراق باید PKK را یک سازمان تروریستی اعلام کند». نکته عجیب این است که این حرف را در مقابل وزیر امور خارجه عراق که یک کرد است می‌زند و هیچ پاسخی دریافت نمی‌کند. دولت ترکیه با حمایت پارتی مصرانه در تلاش است تا PKK و دولت عراق در مقابل هم قرار گیرند. ما می‌دانیم که مقامات دولت و حکومت عراق، روشنفکران و مردم میهن‌دوست عراق به دام این ترفند دولت ترکیه نمی‌افتند و در مقابل آن مقاومت می‌کنند.

کد خبر 2759865

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha