KCK ترکیه را به دنبال کردن سیاست‌های نو عثمانی‌گرایانه در خاورمیانه و دامن زدن به درگیری های قومی متهم کرد

سرویس ترکیه - چهارمین نشست «مکانیسم امنیتی سطح بالا» میان ترکیه و عراق در آنکارا در حالی برگزار شد که نیروهای KCK و PKK ترکیه را به دنبال کردن سیاست‌های توسعه‌طلبانه و مداخله‌جویانه در خاورمیانه و به‌ویژه عراق متهم کرده و خواستار عدم همکاری بغداد با آنکارا شدند.

به گزارش کردپرس، در حالی که دولت عراق و ترکیه در تلاش برای ایجاد همکاری‌های امنیتی بیشتر هستند، انتقادات از سیاست‌های نو عثمانی‌گرایانه ترکیه افزایش یافته است. کمیته روابط خارجی کنفدرالیسم جوامع کوردستان (KCK) با انتشار بیانیه ای در واکنش به امضای توافقنامه امنیتی میان آنکارا و بغداد، ترکیه را به تلاش برای ایجاد هرج‌ومرج در خاورمیانه و نقض حاکمیت کشورهای منطقه از جمله عراق متهم کرد و از دولت عراق خواست تا دست از همکاری با ترکیه بردارد.

در هفته ای که گذشت، ترکیه و عراق چهارمین نشست «مکانیسم امنیتی سطح بالا» را در آنکارا برگزار کردند. وزیر دفاع عراق و نماینده حکومت اقلیم کردستان نیز در این نشست حضور داشتند. فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق، اعلام کرد که هرگونه تهدید از خاک عراق علیه کشورهای همسایه مخالف اصول عراق است و تأکید کرد که این به معنای حفاظت از حاکمیت عراق است. با این حال آنگونه که در بیانیه KCK آمده است، PKK اعلام کرده که همیشه به امنیت و منافع عراق احترام گذاشته و نقش مهمی در مبارزه با داعش داشته است.

KCK ترکیه را به دنبال کردن سیاست‌های نو عثمانی‌گرایانه در خاورمیانه و دامن زدن به درگیری های قومی متهم کرد

کمیته روابط خارجی KCK در این بیانیه با اعتراض به رفتار دولت عراق در همکاری با دولت ترکیه، اعلاک کرد که دولت عراق به‌جای مقابله با اشغالگری ترکیه در خاک خود، به همکاری با این کشور روی آورده است. ترکیه با اشغال اراضی عراق و ایجاد پایگاه‌های نظامی بدون موافقت دولت عراق، حاکمیت این کشور را نقض کرده است. این اقدامات نه تنها زندگی روزمره مردم کردستان عراق را تحت تأثیر قرار داده بلکه به تخریب محیط زیست و آوارگی مردم نیز منجر شده است. باوجود این، دولت عراق با ترکیه در ایجاد «اتاق عملیات مشترک علیه تروریسم» همکاری کرده و عملاً به دائمی کردن اشغالگری این کشور کمک می‌کند.

بیانیه KCK انتقاد شدیدی از سیاست‌های «نو عثمانی‌گرایانه ترکیه» دارد و این کشور را به «تلاش برای ایجاد هرج‌ومرج در خاورمیانه و سوءاستفاده از تضادهای قومی و مذهبی» متهم می‌کند. همچنین از دولت عراق خواسته شده است که در این سیاست‌ها دخالت نکند و به جای آن، بر منافع مردم عراق تمرکز کند و روابط دوستانه‌ای با همسایگان خود برقرار کند.

کد خبر 2774235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha