دستگیری یکی از اعضای PKK پس از استرداد از ایتالیا به آلمان

سرویس ترکیه - مقامات آلمانی از دستگیری یکی از اعضای ارشد PKK، به نام صلاح الدین ک، در فرودگاه فرانکفورت و پس از استرداد از ایتالیا، خبر دادند.

به گزارش کردپرس، مقامات آلمانی اعلام کردند که یکی از اعضای ارشد حزب کارگران کردستان (PKK)، به نام صلاح‌الدین ک، پس از استرداد از ایتالیا، در فرودگاه فرانکفورت دستگیر شده است. او مسئول فعالیت‌های این گروه در چندین شهر آلمان بوده و در برنامه‌ریزی و جذب نیرو و جمع‌آوری کمک‌های مالی برای PKK نقش داشته است. این دستگیری در ادامه تحقیقات ضدتروریسم آلمان و تلاش‌های این کشور برای مقابله با فعالیت‌های PKK صورت گرفته است.

به نوشته دیلی صباح به نقل از دفتر دادستانی فدرال آلمان، صلاح الدین ک.، یکی از اعضای ارشد PKK در آلمان، روز جمعه در فرودگاه فرانکفورت دستگیر شد. او از سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ مسئول فعالیت‌های PKK در شهرهای مختلف آلمان بوده و نظارت بر تبلیغات، جذب نیرو و جمع‌آوری کمک‌های مالی برای PKK در شهرهای اصلی آلمان از جمله فرانکفورت، دورتموند، کلن، دوسلدورف و اسن را بر عهده داشته است.

پیشتر، دادستان‌های آلمان حکم جلب صلاح الدین ک را در داخل خاک اروپا صادر کرده بودند و او در ماه ژوئن توسط مقامات ایتالیایی دستگیر شد. فعالیت های PKK که به عنوان یک سازمان تروریستی "اتنو-ملی‌گرا" از سوی آژانس اجرای قانون اتحادیه اروپا، یوروپل، طبقه‌بندی شده است، از سال ۱۹۹۳ در آلمان ممنوع است. با این حال، این سازمان با داشتن حدود 15 هزار عضو و طرفدار در میان جمعیت کردهای مهاجر اروپا همچنان فعال است. برآوردهای آلمانی نشان می‌دهد که این سازمان سال گذشته در آلمان دست کم ۱۶ میلیون یورو (معادل ۱۷.۶ میلیون دلار) از طریق کارزارهای جمع‌آوری کمک مالی به دست آورده است.

ترکیه مدت‌هاست از آلمان به عنوان متحد خود در پیمان ناتو، خواسته است که اقدامات جدی‌تری علیه PKK انجام دهد و تأکید کرده که این سازمان از آلمان به عنوان یک پلتفرم برای جذب نیرو، تبلیغات و جمع‌آوری کمک‌های مالی استفاده می‌کند.

بنا بر گزارش سالانه سازمان اطلاعات آلمان (BfV)، تشکیلات PKK بیشترین تعداد اعضا را در میان گروه های مبارزه مسلحانه خارجی فعال در آلمان دارد. دیلی صباح به نقل از BfV نوشته: سال گذشته، اعضای PKK مرتکب ۲۸۶ جرم، از جمله حملات خشونت‌آمیز، شده‌اند که منجر به آسیب‌های جسمی و خسارت‌های مالی شده است. این سازمان  از سال ۲۰۱۳ تا کنون بیش از ۳۰۰ مبارز خارجی از آلمان جذب کرده است که در سوریه و عراق آموزش نظامی دیده‌اند. بنا بر این گزارش، دست کم ۴۱ نفر از این مبارزان در مناطق جنگی کشته شده‌اند و نزدیک به ۱۶۰ نفر در سال‌های اخیر به آلمان بازگشته‌اند.

کد خبر 2774252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha