۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳

بحران درونی حزب اردوغان: آه از آن رفتگان بی برگشت!

تلاش برای بازگرداندن رأی‌دهندگان به AKP و چالش‌های اقتصادی پیش‌رو
بحران درونی حزب اردوغان: آه از آن رفتگان بی برگشت!

سرویس ترکیه - نتایج یک تحقیق محرمانه از داخل حزب اردوغان به بیرون درز کرده که نشان می دهد، رای دهندگان دور آخر انتخابات که از AKP نا امید شده و رای خود را به صندوق اپوزیسیون انداخته اند، به حزب خود باز نمی گردند.

به گزارش کردپرس، حزب عدالت و توسعه (AKP) س از 22 سال زمامداری دولت، برای اولین بار در انتخابات ماه مارس شکست خورد. پس از شکست در انتخابات شهرداری ها در 31 مارس و باختن جایگاه نخست انتخابات به حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP)، اکنون با مشکلاتی جدی در حفظ و بازگرداندن رأی‌دهندگان همیشگی خود روبرو است. نتایج یک تحقیق داخلی که از درون حزب به بیرون درز کرده، نشان می‌دهد که بسیاری از رأی‌دهندگانی که به سایر احزاب پیوسته‌اند، هنوز به AKP بازنگشته‌اند و همچنین رای‌دهندگان مردد همچنان در وضعیت عدم تصمیم‌گیری باقی مانده‌اند. علاوه بر این، نگرانی‌هایی در خصوص وضعیت اقتصادی کشور وجود دارد، که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2027 بهبودی ملموسی برای مردم به همراه نداشته باشد. این وضعیت می‌تواند بر آینده سیاسی AKP و رهبری رجب طیب اردوغان تأثیر منفی داشته باشد.

بر اساس گزارش نورای باباجان از پایگاه خبری تحلیلی گازته پنجره (رسانه ای که معمولا اساتید روزنامه نگاری و دانشگاهیان در آن قلم می زنند)، در تحقیقات انجام‌شده توسط خود AKP، مشخص شده است که رأی‌دهندگانی که در انتخابات محلی به CHP و سایر احزاب رأی داده بودند، هنوز به AKP بازنگشته‌اند. در این نظرسنجی که AKP نتایج آن را با عموم به اشتراک نگذاشته، مشخص شد که رأی‌دهندگانی که از AKP منصرف شده‌اند، همچنان به حمایت از احزابی که به آن‌ها رأی داده‌اند، ادامه می‌دهند.

بازگشت مرددها دشوار است:

در مقاله باباجان آمده است که رسانه‌های نزدیک به حکومت، از این بحران در AKP مطلع هستند و به همین دلیل اخباری ساختگی مبنی بر "افزایش رأی AKP" منتشر می‌کنند.

با این حال، افرادی که از حامیان AKP بودند اما در انتخابات هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته‌اند، همچنان مردد باقی مانده‌اند.

سیاستمدارانی که این وضعیت را تحلیل کرده‌اند، معتقدند که بازگشت این رأی‌دهندگان به AKP دشوار خواهد بود و احتمالاً این افراد از وضعیت تردید به سمت انتخاب یک حزب خاص پیش خواهند رفت.

در این مقاله همچنین آمده است:

انتخاب AKP بین اردوغان یا اقتصاد؟!

«موضوع دیگری که در داخل AKP مطرح می‌شود، این است که آیا تا قبل از انتخابات زودهنگام می‌توان از نظر اقتصادی به نقطه‌ای رسید که مردم احساس بهبود کنند. اظهارات محمت شیمشک وزیر اقتصاد اردوغان، مبنی بر اینکه تا پایان سال 2026 بهبود حاصل خواهد شد، در داخل حزب نگرانی ایجاد کرده است. زیرا در فرمولی که برای کاندیداتوری رجب طیب اردوغان در سال 2027 در نظر گرفته شده، بهبود اقتصادی هنوز به زندگی مردم نخواهد رسید.»

آیا باغچه لی در حال برنامه ریزی برای عبور از اردوغان است؟

«چگونه می‌توان به مردمی که سه سال گذشته را در شرایط سختی سپری کرده‌اند، گفت که اقتصاد در حال بهبود است و یک سال دیگر هم تحمل کنید که وضع بهتر شود؟ مردم دوران سختی را که پشت سر گذاشته‌اند، فراموش نخواهند کرد و به بهبود احتمالی که هنوز به زندگی‌شان نرسیده، رأی نخواهند داد. به این ترتیب، کادر حزب حاکم مجبور خواهد شد بین اردوغان یا اقتصاد یکی را انتخاب کند! زمانی که دولت باغچلی، رهبر حزب حرکت ملی (MHP)، بدون اینکه بحثی در میان باشد، اعلام کرد انتخابات در سال 2028 برگزار خواهد شد، ابهامات بیشتری به وجود آمد. چون اگر انتخابات در زمان خود برگزار شود، اردوغان دیگر نمی‌تواند کاندیدا شود و برخی حتی فکر کردند که باغچلی در حال برنامه‌ریزی برای انتخاباتی بدون اردوغان است.»

بحران دولت باغچه لی:

«باغچه لی که اخیرا از برگزاری برنامه‌های AKP بدون حضور MHP باخبر شده، به شریک ائتلافی خود اولتیماتوم هایی داده است. صرف‌نظر از واقعیت، رهبران AKP با مشکل بزرگی در تصمیم‌گیری برای انتخابات روبرو هستند. آن‌ها نمی‌خواهند با بحران اقتصادی به انتخابات بروند، کنترل MHP برایشان دشوار است، و اگر تصمیم به برگزاری انتخابات در زمان خود بگیرند، مجبور خواهند شد بدون اردوغان ادامه دهند. آیا این وضعیت ممکن است دلیل عصبانیت‌هایی باشد که تا به حد مشت‌زنی در تریبون مجلس نمایندگان، که به عنوان آزادترین محل برای بیان نظرات در ترکیه شناخته می‌شود، پیش رفته است؟...»

کد خبر 2774291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha