کانون وکلای آسرین خواستار بازدید فوری CPT از زندان امرالی و ارائه گزارش درباره وضعیت اوجالان شد

سرویس ترکیه - کانون وکلای عصرین با ارائه درخواست جدیدی به کمیته پیشگیری از شکنجه اروپا/ CPT، به وضعیت نگران‌کننده عبدالله اوجالان و سه زندانی دیگر در زندان امرالی اشاره کرده و خواستار بازدید فوری و رسیدگی به نقض حقوق آنها شد.

به گزارش کردپرس، کانون وکلای آسرین که وکالت عبدالله اوجالان، رهبر در بند حزب کارگران کردستان (PKK)، را بر عهده دارد، درخواستی جدید به کمیته پیشگیری از شکنجه اروپا (CPT) ارائه کرده است. این درخواست که مربوط به ماه‌های می، ژوئن و جولای 2024 است، به وضعیت نامناسب اوجالان و سایر زندانیان در زندان  جزیره امرالی اشاره دارد.

در این درخواست، آسرین به عدم پاسخگویی به 36 درخواست ملاقات خانواده‌ها و وکلا در این دوره اشاره کرده و از محدودیت‌های شدید در ارتباطات با اوجالان خبر داده است. همچنین به تحمیل مجازات‌های انضباطی جدید در زندان و جلوگیری از ملاقات‌ها با وکلا و خانواده‌ها پرداخته شده است.

در این درخواست، نگرانی‌های بین‌المللی در مورد وضعیت اوجالان و سایر زندانیان مطرح شده و نسبت به خطرات احتمالی ناشی از این وضعیت هشدار داده شده است. دفتر حقوقی عصرین از CPT درخواست کرده که بازدید ویژه‌ای از زندان امرالی انجام داده و شرایط زندانیان را بهبود بخشد و گزارشات مربوط به این بازدید را به صورت عمومی منتشر کند.

جزئیات مندرج در این درخواست:

عدم پاسخگویی به درخواست‌ها: کانون وکلای آسرین اعلام کرده که در بازه زمانی اول می تا 30 جولای 2024، مجموعاً 36 درخواست ملاقات، شامل 24 درخواست از سوی وکلا و 12 درخواست از سوی خانواده‌ها، ارائه شده است. با این حال، هیچ یک از این درخواست‌ها پاسخی دریافت نکرده‌اند.

محدودیت‌های ارتباطی: در طول این مدت، هیچ نامه‌ای به وکلا نرسیده و سرنوشت چهار نامه ارسالی به اوجالان نامشخص است. همچنین، هیچ پیشرفتی در زمینه حقوق تماس تلفنی گزارش نشده است.

مجازات‌های انضباطی جدید: آسرین گزارش کرده که از 14 سپتامبر 2018 تاکنون حداقل 23 مجازات انضباطی به عنوان دلیل جلوگیری از ملاقات‌های خانوادگی و ملاقات با وکلا اعلام شده است. آخرین مجازات انضباطی که در 12 آوریل 2024 اعمال شد، قبل از انقضای مدت آن، در 4 جولای 2024 با مجازات جدیدی به مدت سه ماه جایگزین شده است.

نگرانی‌های عمومی نسبت به سلامتی اوجالان: کانون وکلای آسرین به افزایش نگرانی‌های عمومی نسبت به شرایط اوجالان پس از وقوع سه زمین‌لرزه در دریای مرمره طی این دوره اشاره کرده و اضافه کرده که این نگرانی‌ها به دلیل ممنوعیت‌های مداوم ملاقات‌ها و بی‌پاسخ ماندن درخواست‌ها تشدید شده است.

اقدامات بین‌المللی: در این درخواست به فعالیت‌های حقوقی و اعتراضی در سطوح کشوری و بین‌المللی، از جمله درخواست‌های کتبی کانون‌های وکلا در شهرهای مختلف ترکیه، مکاتبات کانون وکلای پاریس با وزارت دادگستری ترکیه، و همچنین فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی در سازمان ملل اشاره شده است.

مسائل بین‌المللی: آسرین به تصمیم CPT درباره آذربایجان اشاره کرده و خواستار اعمال رویکرد مشابه برای بررسی وضعیت اوجالان در امرالی شده است. همچنین به سکوت و عدم انتشار گزارش CPT در مورد وضعیت زندان امرالی از سال 2022 تاکنون انتقاد شده است.

کانون وکلای آسرین در پایان از CPT درخواست کرده که به سرعت یک بازدید ویژه از زندان امرالی انجام داده و شرایط زندانیان را بهبود بخشد. همچنین خواستار انتشار گزارش‌های گذشته و فعلی درباره وضعیت زندانیان در امرالی و پایان دادن به نقض حقوق آنان شده است.

کانون وکلای آسرین خواستار بازدید فوری CPT از زندان امرالی و ارائه گزارش درباره وضعیت اوجالان شد

لازم به ذکر است که، آخرین تماس عبدالله اوجالان با بیرون از زندان به 25 مارس 2021 برمی‌گردد، زمانی که او در یک مکالمه تلفنی کوتاه با برادرش محمت اوجالان صحبت کرد. این تماس تحت نظارت مقامات زندان انجام شد و بعد از مدت بسیار کوتاهی به‌طور ناگهانی قطع شد. از آن زمان تاکنون، هیچ تماس یا خبری از اوجالان به بیرون نرسیده است و او در شرایط انزوای اجباری و در وضعیتی ایزوله به سر می برد. چند ماه پیش محمت اوجالان در مصاحبه ای ضمن ابراز نگرانی از وضعیت برادرش گفت که آنها حتی مطمئن نیستند که اوجالان هنوز در زندان امرالی هست یا نه.

کد خبر 2774303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha