ترکیه، پارتی و بغداد در تلاش برای کنترل شنگال و کرکوک

سرویس ترکیه - هفته نامه کُردی خویبون در سرتیتری جنجالی با عنوان «سفره گرگ ها» به موضوع همکاری و رقابت دولت های آنکارا، بغداد و اربیل بر سر منافع بیشتر در شنگال و کرکوک پرداخت.

به گزارش کردپرس، هفته نامه کُردی خویبون (Xwebûn) در سرتیتری جنجالی با عنوان «سفره گرگ ها» به بررسی این موضوع پرداخته که چگونه ترکیه، اقلیم کردستان به رهبری بارزانی‌ها و دولت مرکزی بغداد، در پی دستیابی به نفوذ و منافع بیشتر در مناطق استراتژیک شمال عراق، هستند. این مناطق شامل شنگال و کرکوک است که به‌دلیل موقعیت جغرافیایی و منابع طبیعی غنی، اهمیت ویژه‌ای دارند.

این نشریه هفتگی کُردی در شماره ۲۴۴ خود که به زبان کرمانجی منتشر شده با تیتر «سفره گرگ‌ها» توجه را به برنامه‌هایی که در کرکوک، شنگال، دهوک و دیرالزور در حال پیگیری هستند، جلب کرده است. ترکیه با هدف گسترش نفوذ خود در این مناطق، به‌دنبال تقویت روابط با دولت عراق و اقلیم کردستان است. آنکارا در حالی که با بغداد به‌عنوان شریک استراتژیک همکاری می‌کند، همزمان تلاش می‌کند تا با اقلیم کردستان، به‌ویژه بارزانی‌ها، روابط خود را محکم‌تر کند.

ترکیه، پارتی و بغداد در تلاش برای کنترل شنگال و کرکوک

در این میان، ترکیه به‌ویژه در شنگال، به‌دنبال کاهش نفوذ گروه‌های نزدیک به حزب کارگران کردستان (PKK) است و با هماهنگی بغداد، تلاش می‌کند تا کنترل خود را بر این منطقه افزایش دهد. شنگال به‌دلیل موقعیت جغرافیایی استراتژیک و نزدیکی به مرز سوریه، همواره مورد توجه ترکیه بوده است.

ترکیه در راستای این سیاست، برنامه‌هایی برای مقابله با گروه‌های مسلح کرد در سوریه، به‌ویژه در شمال این کشور دارد. هدف اصلی این برنامه‌ها، جلوگیری از تشکیل یک منطقه خودمختار کرد در مجاورت مرزهای ترکیه است که می‌تواند تهدیدی برای امنیت این کشور محسوب شود.

در کرکوک نیز این «گرگ‌ها» بر سر کنترل منابع نفتی و تعادل قومی میان کردها، ترکمان‌ها و اعراب رقابت می‌کنند. ترکیه با حمایت از سیاست‌های دولت مرکزی عراق و حفظ روابط با اربیل، سعی دارد تا در این رقابت پیچیده، نفوذ خود را حفظ کند و از ایجاد تنش‌های قومی و مذهبی جلوگیری نماید.

این رویکرد ترکیه در هماهنگی با بغداد و اقلیم کردستان نشان‌دهنده تلاشی مستمر برای تسلط بر «سفره‌ای» است که بر سر آن، هر یک از این سه قدرت به‌دنبال سهم بیشتری هستند. این رقابت می‌تواند تأثیرات عمیقی بر تحولات منطقه‌ای داشته باشد و معادلات سیاسی و امنیتی شمال عراق و سوریه را شکل دهد.

ترکیه، پارتی و بغداد در تلاش برای کنترل شنگال و کرکوک

در تیتر دوم هفته نامه خویبون، با عنوان «وان را به شهری برای زنان تبدیل خواهیم کرد»، به فعالیت‌ها و پروژه‌های شهرداری کلانشهر وان تحت مدیریت حزب برابری و دموکراسی خلق‌ها (دم پارتی) اشاره شده است. فعالیت هایی که در جهت ایجاد رفاه بیشتر زنان اختصاص داده شده، است.

در صفحه زنان نیز با تیتر «آیا اولین گلوله به هدف خورد؟» به تأثیرات ۱۵ آگوست بر مبارزات زنان پرداخته شده است.

ترکیه، پارتی و بغداد در تلاش برای کنترل شنگال و کرکوک

این هفته نامه با برجسته کردن مقاله‌ای از نویسنده فلیمز اُلوگ با عنوان «۴۰ سال است که به آزادی کردها خیانت می‌کنند»، به خیانت‌هایی که حزب دموکرات کردستان (KDP) در طول ۴۰ سال گذشته علیه جنبش های آزادی خواهانه کردها انجام داده است، اشاره می‌کند.

یکی دیگر از نویسندگان روزنامه، زینار رونی، در مقاله‌ای با عنوان «کرکوک متعلق به کیست؟» به اتفاقات اخیر در کرکوک پرداخته است.

ترکیه، پارتی و بغداد در تلاش برای کنترل شنگال و کرکوک

کد خبر 2774307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha