همکاری‌های اطلاعاتی ترکیه و پارتی در بهدینان: ایجاد «خطوط تسلیم» و «اتاق‌های بازجویی مشترک»

سرویس ترکیه - بر اساس یک گزارش در منطقه بهدینان که عملیات‌ها و حملات افزایش یافته است، حزب دموکرات کردستان (KDP) با همکاری اطلاعات ترکیه، «خطوط تسلیم» و «اتاق‌های بازجویی مشترک» را برای شهروندان بازداشت‌شده ایجاد کرده اند.

به گزارش کردپرس، در منطقه بهدینان، حزب دموکرات کردستان (KDP) با همکاری اطلاعات ترکیه (میت)، «خطوط تسلیم» و «اتاق‌های بازجویی مشترک» را برای اعمال فشار بر نیروهای حزب کارگران کردستان (PKK) و نیروهای مدافع خلق (HPG) و شهروندان بازداشت‌شده ایجاد کرده است. این اقدامات شامل فراخوان‌های تسلیم از طریق رادیو و بازجویی‌های مشترک با حضور عوامل اطلاعات ترکیه است.

بنا بر گزارش اردوغان آلتان گزارشگر خبرگزاری مزوپوتامیا در اقلیم کردستان، با وجود حمایت‌های گسترده پارتی از عملیات‌ها و حملات در اقلیم کردستان، نتایج مطلوبی حاصل نشده است. پارتی که مناطق تحت کنترل خود را برای نیروهای نظامی ترکیه باز کرده است، با تخلیه مناطق مسکونی از طریق بمباران، افزایش پایگاه‌های نظامی و ایجاد ایست‌های بازرسی جاده‌ای پیشگام بود، اما این روش‌ها مؤثر واقع نشد. به همین دلیل، پارتی به روش‌های جدیدی روی آورده است. در دهه 1990، فراخوان‌های «تسلیم شوید» به‌طور گسترده امتحان شد اما هیچ نتیجه‌ای نداشت؛ این فراخوان‌ها اکنون با نسخه‌ای جدید و به دست پارتی دوباره فعال شده است. به دستور دولت ائتلافی AKP-MHP که به‌جای حل دموکراتیک و صلح‌آمیز مسئله کردها به این گونه اقدامات متوسل می‌شود، KDP با همکاری اطلاعات ترکیه «خطوط تسلیم» را در مناطق عملیاتی ایجاد کرده است.

ایجاد واحدهای ویژه

در مناطق عملیاتی که توسط مردم کُرد به عنوان «اشغال و الحاق» توصیف می‌شود، واحدهای ویژه‌ای برای فراخوان‌های «تسلیم شوید» ایجاد شده است. بر اساس اطلاعاتی که از منابع نزدیک به تحولات در مناطق داغ به دست آمده، گروه‌های ویژه‌ای که پارتی به طور مستقیم در آن‌ها حضور دارد، به نیروهای PKK فراخوان «تسلیم به دولت ترکیه» می‌دهند. این فراخوان‌ها از طریق وسایل نقلیه‌ای که به فرکانس‌های رادیویی ویژه‌ای دسترسی دارند، انجام می‌شود. سرویس اطلاعاتی پاراستن (Parastin) پارتی و میت این فعالیت‌ها را به‌ویژه در منطقه گاره (Garê) در بهدینان متمرکز کرده‌اند.

رهبری توسط زباری

واحد «خطوط تسلیم» تحت رهبری شیمال زبیر محمود، مسئول اطلاعات بهدینان و همچنین برادرزاده هوشیار زباری، و اسلام زباری، مسئول منطقه آکره-شخان (Akrê-Şêxan) قرار دارد. وسایل نقلیه‌ای که برای دسترسی به فرکانس‌های رادیویی آماده شده‌اند، به‌طور مداوم در مسیرهایی که نیروهای HPG حضور دارند گشت می‌زنند و از طریق رادیو به طور مکرر فراخوان‌های «تسلیم شوید» پخش می‌شود.

اعضای KDP در پشت رادیوها

اعضای واحد پارتی که از طریق رادیو این فراخوان‌ها را انجام می‌دهند، پیام‌هایی با این مضامین ارسال می‌کنند: «بیایید و ببینید که ما اینجا را با دولت ترکیه مدیریت می‌کنیم، شما هم نمی‌خواهید بخشی از این ماجرا باشید؟ اگر بخواهید می‌توانید با ما بمانید و با هم در کردستان زیبا خوشحال زندگی کنیم، یا می‌توانید به آغوش مهربان دولت ترکیه بازگردید و همان‌طور که به ما قول داده‌اند، به شما آسیب نمی‌رسانند و به خانواده‌هایتان باز می‌گردید.»

«اتاق‌های بازجویی مشترک»

منابع محلی از تحولی جدید در منطقه خبر داده‌اند. بر اساس اطلاعات موجود، پس از ایجاد «مرکز هماهنگی مشترک» و «اتاق اشتراک اطلاعات» در اقلیم کردستان، اکنون «اتاق‌های بازجویی مشترک» نیز ایجاد شده‌اند. شهروندانی که به دلیل فشارهای دولتی ترکیه به شهرهای اقلیم کردستان آمده‌اند، یکی یکی به مراکز امنیتی فراخوانده شده و بازداشت می‌شوند. بازداشت‌شدگان در «اتاق‌های بازجویی مشترک» با حضور عوامل اطلاعات ترکیه مورد بازجویی قرار می‌گیرند. در این بازجویی‌ها سوالاتی درباره زندگی شخصی و خانوادگی آن‌ها مطرح می‌شود.

طرح «شبکه جاسوسی»

گزارش‌ها حاکی از آن است که پارتی و میت سرعت کار بر روی ایجاد «شبکه جاسوسی» در منطقه را افزایش داده‌اند. در این طرح، اطلاعات به دست آمده از طریق دستگاه‌های فنی برای تهدید و فشار بر افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد و به آن‌ها به عنوان «جاسوس» فشار آورده می‌شود. کنترل هویت‌ها، یورش به روستاها، بازداشت‌ها و دستگیری‌ها در منطقه بهدینان به عنوان بخشی از این طرح اجرا می‌شوند.

منبع: مزوپوتامیا

* این گزارش بدون هیچ دخل و تصرفی از منبع اصلی ترجمه شده است.

کد خبر 2774344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha