ترکیه ادعاهای اسرائیل درباره بلوکه شدن ثروت رهبر حماس را تکذیب کرد

سرویس ترکیه - مرکز ارتباطات ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه های جداگانه ادعاهای وزیر امور خارجه اسرائیل مبنی بر جلوگیری اردوغان از انتقال ثروت اسماعیل هنیه، رهبر حماس، به پسرانش را رد کرده و این اظهارات را تلاش‌ برای منحرف کردن توجه از جنایات اسرائیل در غزه توصیف کردند.

به گزارش کردپرس، مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه ترکیه با انتشار بیانیه های جداگانه ادعاهای اسرائیل کاتز وزیر خارجه رژیم صهیونیستی مبنی بر جلوگیری رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور این کشور از انتقال ثروت اسماعیل هنیه، رهبر حماس، به پسرانش را تکذیب کردند. ترکیه می گوید هنیه هیچ پس‌اندازی در بانک‌های ترکیه ندارد و این ادعاها صرفاً تلاش‌هایی برای منحرف کردن توجه از جنایات اسرائیل در غزه است. این در حالی است که تنش‌ها بین ترکیه و اسرائیل از آغاز جنگ در غزه به شدت افزایش یافته و ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل محدود کرده است.

به نوشته دیلی صباح، مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری و وزارت خارجه ترکیه ادعاهای اخیر اسرائیل کاتز، را رد کردند. کاتز ادعا کرده بود که اردوغان از انتقال ثروت رهبر شهید حماس به پسرش جلوگیری کرده است.

در بیانیه‌ای که توسط مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری صادر شد، آمده است که ادعای کاتز مبنی بر اینکه اردوغان اجازه انتقال ثروت حدود 3 میلیارد دلاری اسماعیل هنیه در بانک‌های ترکیه به پسرانش را نداده، نادرست است. این بیانیه تأکید کرده که هنیه هیچ پس‌اندازی در بانک‌های ترکیه ندارد.

در ادامه بیانیه مذکور آمده است که پسران هنیه، عبدالاسلام و همام هنیه، با رئیس‌جمهور اردوغان دیدار کردند و اردوغان تسلیت خود را برای شهادت پدرشان ابراز کرده است. در این دیدار، هیچ‌گونه صحبتی درباره این موضوع مطرح نشده است. 

این بیانیه افزوده که نباید به کارزارهای تبلیغاتی برای انتشار اطلاعات نادرست از سوی اسرائیل که به منظور توجیه نسل‌کشی در فلسطین و دستکاری افکار عمومی جهانی انجام می‌شود، توجه کرد.

وزارت امور خارجه ترکیه نیز ادعاهای کاتز را رد و آنها را «تهمت‌هایی با هدف انتشار اطلاعات نادرست» توصیف کرد.

این وزارتخانه افزود: «این دروغ‌ها که با هدف منحرف کردن توجه از نسل‌کشی در غزه انجام می‌شود، مانع حمایت ما از مردم فلسطین نخواهد شد.»

روزنامه انگلیسی زبان دیلی صباح، از ارگان های رسانه ای نزدیک به دولت ترکیه، امروز نیز در گزارشی مدعی شد که مقامات جنبش حماس به ترکیه اطلاع داده اند که مذاکرات با اسرائیل برای آتش‌بس و توافق تبادل گروگان‌ها به بن‌بست رسیده و وضعیت برخلاف گزارش‌های خوش‌بینانه‌ای است که ایالات متحده ارائه داده است. حماس اعلام کرد که شرایط پیشنهادی اسرائیل از موارد مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل و حماس کمتر است و شامل درخواست‌هایی مانند پذیرش حضور اسرائیل در منطقه و کنترل ایست‌های بازرسی و اخراج 200 فلسطینی از غزه و رام‌الله است. همچنین، اسرائیل به پیشنهادات میانجی‌ها پاسخ نداده و به نظر می رسد هدف نهایی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، خرید زمان برای ادامه عملیات نظامی باشد.

مذاکرات غیرمستقیم با میانجیگری آمریکا، قطر و مصر تاکنون به توافقی در مورد آتش‌بس دائمی و تبادل گروگان‌ها نرسیده است. در توافق موقت نوامبر، تعدادی از گروگان‌ها آزاد شدند، اما اخیراً یک زن فلسطینی که در این تبادل آزاد شده بود، دوباره توسط اسرائیل دستگیر شد.

ترکیه ادعاهای اسرائیل درباره بلوکه شدن ثروت رهبر حماس را تکذیب کرد

از 7 اکتبر، کاتز به طور مداوم پیام‌های تحریک‌آمیز علیه رئیس‌جمهور اردوغان و ترکیه منتشر کرده و اخیراً اردوغان را تهدید کرده و او را به پیروی از مسیر صدام حسین، رهبر سابق عراق، متهم کرده است. اردوغان و دیگر مقامات ترکیه کاتز را به منحرف کردن توجه افکار عمومی از جنایات جنگی اسرائیل در غزه متهم کرده اند.

تنش‌ها بین اسرائیل و ترکیه از آغاز جنگ در غزه به شدت افزایش یافته است، به طوری که آنکارا می گوید روابط تجاری خود را با تل‌آویو قطع کرده و اردوغان نیز در ماه های گذشته تا کنون چندین بار با بنیامین نتانیاهو، دچار درگیری لفظی شده است. با این حال سفارت ترکیه در اسرائیل هنوز فعال است. 

اسرائیل از 7 اکتبر گذشته تا کنون بیش از 40 هزار فلسطینی را کشته و موجب بی خانمان شدن هزاران غیر نظامی فلسطینی و نابودی زیرساخت های غزه شده است.

همچنین اسرائیل به نسل‌کشی در نوار غزه متهم شده و پرونده‌ای در دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه در جریان است که ترکیه نیز یکی از طرفین علیه اسرائیل در این پرونده است.

کد خبر 2774247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha