بازداشت و بازجویی از یکی از اعضای فرانسوی PKK در اورفا؛ دنیس دانیل کورکماز از ترکیه اخراج شد

سرویس ترکیه - سازمان اطلاعات ترکیه یک شهروند فرانسوی را که گفته می شود از اعضای PKK است، در زادگاه عبدالله اوجالان دستگیر و پس از بازجویی دیپورت کرد.

به گزارش کردپرس، ترکیه روز جمعه 30 آگوست 2024 اعلام کرد که یک شهروند فرانسوی را که برای سازمان PKK در فرانسه فعالیت می‌کرد، از ترکیه اخراج کرده است.

به نوشته دیلی صباح، دنیس دانیل کورکماز در یک عملیات مشترک توسط سازمان اطلاعات ترکیه (میت) و پلیس محلی در شهرستان خلفتی (زادگاه عبدالله اوجالان رهبر در بند PKK) در استان اورفا در جنوب شرقی ترکیه دستگیر شد.

به گفته منابع امنیتی، کورکماز نقش فعالی در شاخه فرانسوی PKK داشته و به جمع‌آوری کمک‌های مالی، جذب نیرو و انتقال تجهیزات و افراد، از جمله اعضای بلندپایه PKK به فرانسه کمک می‌کرده است.

منابع افزودند که کورکماز مدت‌ها تحت نظر نیروهای میت بوده و دستگیری و بازجویی از او اطلاعات کلیدی زیادی درباره عملیات PKK در فرانسه فاش کرده است.

بازداشت و بازجویی از یکی از اعضای فرانسوی PKK در اورفا؛ دنیس دانیل کورکماز از ترکیه اخراج شد

مقامات امنیتی ترکیه می گویند PKK با سوءاستفاده از خلأهای قانونی و سیاست‌های مبهم، به کشورهای اروپایی نفوذ کرده تا از این طریق به جذب نیرو و تأمین مالی فعالیت‌های خود بپردازد. 

به نوشته دیلی صباح، بلژیک به عنوان مقر اصلی PKK در اروپا شناخته می‌شود، اما این سازمان همچنین در کشورهای فنلاند، سوئد، فرانسه، اتریش، سوئیس، هلند و آلمان فعالیت‌های تبلیغاتی انجام می‌دهد.

اگرچه فعالیت های PKK از سال 1993 در آلمان ممنوع شده، اما همچنان در این کشور فعال است و طبق گزارش سازمان اطلاعات آلمان (BfV)، تقریباً 15 هزار نفر از جمعیت مهاجران کرد در آلمان از PKK حمایت می‌کنند. توماس هالدن‌وانگ رئیس BfV، در ژوئن 2024 اعلام کرد که تعداد حامیان PKK در آلمان از 14 هزار و 500 نفر به 15 هزار نفر در سال جاری افزایش یافته است.

کد خبر 2774691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha