کشتار درختان در شرناخ یک سیاست حکومتی است + فیلم

سرویس ترکیه - فعالان محیط زیست در شرناخ با اشاره به افزایش تخریب جنگل‌ها و کاهش شدید پوشش درختی در این منطقه، از آغاز کمپین‌های گسترده‌ای برای مقابله با این روند خبر داده و اعلام کردند که با مشارکت سازمان‌های مدنی و محیط‌زیستی، تلاش می کنند تا جلوی نابودی طبیعت کردستان ترکیه را بگیرند.

به گزارش کردپرس، عدنان شن‌بایرام، رئیس انجمن محیط زیست شهر شرناخ، اعلام کرد که جنگل‌های این منطقه به طور قابل توجهی در حال نابودی هستند. او اظهار داشت که با قطع درختان، مساحت جنگل‌ها به شدت کاهش یافته و هر روز تعداد بیشتری از درختان قطع می‌شوند. این وضعیت ممکن است در آینده‌ای نزدیک باعث تبدیل شدن جنگل های شرناخ به یک بیابان بی آب و علف شود.

در دهه 1990، بسیاری از روستاها در شرناخ تخلیه شدند و درختان این مناطق نیز سوزانده شدند. درختانی که پس از سوختن دوباره رشد کرده بودند، از سال 2018 به بعد مجدداً قطع می‌شوند. به دلیل پروژه‌های استخراج زغال‌سنگ، معادن و فعالیت‌های نفتی، بسیاری از مناطق جنگلی تخریب شده و به شرکت‌ها واگذار شده است. این فعالیت‌ها به همراه قطع درختان در مناطق گابار، جودی، چیله‌نیمجه و کوماته، تأثیرات منفی زیادی بر آب‌وهوا و پوشش گیاهی منطقه گذاشته و باعث کاهش تنوع زیستی در شرناخ شده است.

انجمن‌های محیط زیستی، احزاب سیاسی و سازمان‌های مدنی شرناخ به منظور جلوگیری از این تخریب محیط زیست، هر هفته با صدور بیانیه‌هایی از رسانه‌ها خواسته‌اند تا به این مسئله توجه بیشتری داشته باشند. عدنان شن‌بایرام رئیس انجمن محیط زیست مزوپوتامیا در شرناخ، در گفتگو با محمود آلتین تاش خبرنگار مزوپوتامیا، خطرات ناشی از تخریب محیط زیست و فعالیت‌های مخالف با آن را مورد بررسی قرار داده و بر اهمیت اقدام‌های پیشگیرانه تأکید کرد.

کشتار درختان در کردستان بخشی از سیاست های دولت است

شن‌بایرام، گفت که شرناخ به ویژه به عنوان مرکز تخریب محیط زیست انتخاب شده است و افزود که قطع درختان در این منطقه بخشی از سیاست‌های دولتی است. او گفت که هدف اصلی از تخلیه مناطق، کنترل و تغییر جمعیتی است و افزود: «ما نمی‌توانیم تخریب محیط زیست را تنها به دوره پس از سال ۲۰۱۶ محدود کنیم. تخریب محیط زیست در شرنخ با هدف تخلیه مناطق در دهه ۱۹۹۰ آغاز شد، زمانی که با سوزاندن درختان و جنگل‌ها، زندگی مردم نابود می‌شد. درختانی که در آن زمان سوخته بودند، دوباره رشد کردند، اما سیاست‌های کنونی باعث شده که این درختان دوباره قطع شوند.»

او همچنین به افزایش قطع درختان از سال ۲۰۱۸ در مناطق جودی، گابار و بستای شرناخ اشاره کرد و افزود که «این قطع درختان با دهه ۱۹۹۰ متفاوت است. در دهه ۱۹۹۰، درختان سوزانده می‌شدند، اما اکنون به طور سیستماتیک از ریشه قطع می‌شوند تا دیگر رشد نکنند. این روش جدید بخشی از سیاست تخریب محیط زیست در شرناخ و کردستان ترکیه است. از سال ۲۰۱۸ تاکنون، صدها تن چوب از این مناطق قطع و به شهرهای مختلف ارسال شده است.»

کشتار درختان در شرناخ یک سیاست حکومتی است + فیلم

دولت شرناخ را به سرمایه دارها داده تا غارت کنند

شن‌بایرام توضیح داد که به دلیل فعالیت‌های استخراج نفت و معادن، مناطق جنگلی شرنخ به شدت تخریب شده‌اند و ادامه داد: «تخریب محیط زیست تنها به قطع درختان محدود نمی‌شود. منابع طبیعی نیز به دلیل معادن و استخراج زغال‌سنگ به غارت رفته‌اند. در منطقه قیلبان، یک معدن روی ساخته شده است. در گابار، فعالیت‌های استخراج نفت ادامه دارد. زمانی که به این مناطق نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که جنگل‌ها به دلیل استخراج نفت و معادن ویران شده‌اند. تخریب جنگل‌ها نباید تنها به عنوان یک مسئله محیط زیستی دیده شود؛ بلکه این کار به سود سرمایه‌داران است.»

او افزود: «با ارائه شرناخ به سرمایه‌داران، این منطقه به عنوان مرکزی برای غارت و سودجویی انتخاب شده است. دلایل زیادی برای این وضعیت وجود دارد. یکی از آنها این است که حکومت نمی‌تواند به دلیل مسائل سیاسی به طور مستقیم کنترل خود را اعمال کند و به جای آن می‌خواهد با تخریب محیط زیست منطقه را تحت کنترل خود نگه دارد.»

کشتار درختان در شرناخ یک سیاست حکومتی است + فیلم

دام ها در شرناخ دیگر جایی برای چرا ندارند

شن‌بایرام اشاره کرد که در سال‌های اخیر جنگل‌های شرناخ به میزان ۸۰ درصد کاهش یافته‌اند و ادامه داد: «با تخریب مناطق جنگلی، گونه‌های جانوری مانند بزکوهی نیز کاهش یافته‌اند. همراه با تخریب محیط زیست، کشاورزی و دامداری نیز کمتر شده است. قطع درختان هر روز ادامه دارد. ممکن است شرنخ به زودی به منطقه‌ای بیابانی و بدون جنگل تبدیل شود. با تخریب جنگل‌ها، منابع آب نیز به دلیل سدها کاهش می‌یابند. همچنین، این وضعیت بحران آب و هوایی را تشدید می‌کند. قطع یک درخت نه تنها به سود برخی افراد است، بلکه به طور جدی زندگی مردم منطقه را تهدید می‌کند. در حال حاضر، دماها بالاتر از متوسط فصلی هستند. مناطقی که قبلاً در شرناخ به عنوان مراتع ییلاقی خنک شناخته می‌شدند، اکنون در تابستان‌ها نیز گرم هستند. در مناطقی که درختان قطع می‌شوند، فعالیت‌های استخراج معدن ادامه دارد. منطقه‌ای که قبلاً به عنوان چراگاه دام استفاده می‌شد، به دلیل تخریب جنگل‌ها و استخراج معدن، دیگر مناسب استفاده دامداران نیست. به همین دلیل، باید به خطرات و آسیب‌هایی که ناشی از تخریب محیط زیست هستند، توجه جدی کرد. این مسئله نباید تنها به عنوان قطع درختان دیده شود، بلکه به عنوان تهدیدی برای تمام ابعاد زندگی باید مورد بررسی قرار گیرد.»

کشتار درختان در شرناخ یک سیاست حکومتی است + فیلم

سازمان های محیط زیستی در سایر نقاط کشور نیز باید از کارزار فعالان محیط زیست شرناخ حمایت کنند

شن‌بایرام در پایان سخنان خود به فعالیت‌ها و تلاش‌های فعالان محیط زیست در کردستان ترکیه علیه تخریب محیط زیست منطقه اشاره کرد و گفت: «در تابستان ۲۰۲۱ ما یک راهپیمایی بزرگ در کوه جودی برای جلوگیری از قطع درختان برگزار کردیم. با این راهپیمایی، قطع درختان در شرناخ به مدت یک ماه متوقف شد. در واقع، این راهپیمایی نشان داد که می‌توان این تخریب‌ها را متوقف کرد. اما از آن زمان به بعد، تخریب‌ها دوباره آغاز شد. اخیراً، با مشارکت سازمان‌های دموکراتیک و محیط‌زیستی شرناخ و سایر شهرها، بیانیه‌ای مطبوعاتی منتشر کردیم. این بیانیه فراخوانی بود تا همه با هم علیه این تخریب‌ها مبارزه کنیم. از حالا و تا زمانی که تخریب محیط زیست متوقف نشود، هر هفته یک بیانیه مطبوعاتی از سوی یک سازمان در شرناخ منتشر خواهیم کرد. برای برجسته کردن این تخریب‌ها در شرناخ، در شهرهای جیزره، سیلوپی و هزخ اقدامات آگاهی‌بخشی انجام خواهیم داد. در ماه‌های آینده، ما کمپینی برای کاشت درختان در شرناخ آغاز خواهیم کرد. ما پروژه‌ها و فعالیت‌های بلندمدتی خواهیم داشت. اما نباید تنها باشیم. همه سازمان‌های محیط‌زیستی، سازمان‌های مدنی و حقوق بشری در کردستان و کلان‌شهرهای ترکیه باید از ما حمایت کنند. با هم می‌توانیم این تخریب‌ها را متوقف کنیم. پیام ما به هر کسی که نفس می‌کشد این است که اگر می‌خواهیم زیر سایه درختی با هم زندگی کنیم، باید ابتدا از قطع آن درخت جلوگیری کنیم.»

منبع: بخش کردی مزوپوتامیا

برگردان: کردپرس - سرویس ترکیه 

کد خبر 2774166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha