۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۳
آغاز فصل جمع‌آوری برگ‌های بلوط در دامنه‌های کوه جودی؛ + فیلم

سرویس ترکیه - با شروع فصل پاییز، روستاییان در دامنه‌های کوه جودی جمع‌آوری برگ‌های بلوط برای تغذیه زمستانی دام خود را در حالی آغاز کردند که کاهش شمار درختان بلوط به دلیل قطع درختان به بهانه‌های امنیتی، باعث نگرانی آن‌ها شده است.

به گزارش کردپرس، با آغاز فصل پاییز در استان شرناخ ترکیه، شهروندان برای فصل زمستان آماده می شوند. روستاییان برای خود و دامشان دست به کار شده‌ و بسیاری از آن‌ها به دامنه‌های کوه جودی رفته‌اند تا برگ‌های بلوط (به زبان کردی کرمانجی چیلو/Çilo) را برای تغذیه حیوانات خود جمع‌آوری کنند. این برگ‌ها پس از جمع‌آوری، با تراکتور به روستاها منتقل می‌شوند و به مدت سه ماه زیر آفتاب قرار می‌گیرند تا خشک شوند. پس از خشک شدن، این برگ‌ها در طول زمستان به‌عنوان خوراک دام مورد استفاده می‌گیرند.

بنا بر گزارش زینب دورگوت خبرنگار شرناخی مزوپوتامیا، در روستای دهلابی، واقع در دامنه کوه جودی و از توابع شهر شرناخ، جمع‌آوری برگ‌های بلوط نیز آغاز شده است. با این حال، روستاییان از کاهش چشمگیر شمار  درختان به دلیل قطع بی رویه آنها از سوی نظامیان ابراز نارضایتی می‌کنند. سال‌هاست که به بهانه‌های امنیتی، قطع درختان توسط نیروهای گارد محلی ادامه دارد و این موضوع باعث کاهش چشمگیر شمار درختان بلوط شده است.

آغاز فصل جمع‌آوری برگ‌های بلوط در دامنه‌های کوه جودی؛ + فیلم

کار سخت جمع‌آوری برگ‌های بلوط
یکی از جوانان منطقه به نام اردال اصلان که ساعت‌ها زیر آفتاب سوزان در حال جمع‌آوری بلوط است، این کار را هم شغل و هم یک سنت می‌داند. او درباره مراحل جمع‌آوری برگ‌ها می گوید: «هر سال پاییز برای جمع‌آوری چیلِه می‌آییم. از ساعات اولیه صبح شروع می‌کنیم و تا شب ادامه می‌دهیم. ۵ تا ۶ نفر به بالای درخت می‌روند و چند نفر دیگر زیر درخت برگ‌ها را جمع‌آوری کرده و به هم می‌بندند. این کار به‌منظور تأمین خوراک زمستانی حیواناتمان انجام می‌شود. ما با دامداری زندگی‌مان را می‌گذرانیم و مجبور به انجام این کار هستیم. با وجود این‌که کار بسیار سختی است، اما ناچاریم.»

آغاز فصل جمع‌آوری برگ‌های بلوط در دامنه‌های کوه جودی؛ + فیلم

اردال در ادامه می گوید: «این درخت‌ها عمدتاً در منطقه ما یافت می‌شوند. هنگام جمع‌آوری چیلو به درختان آسیبی نمی‌زنیم، بلکه بیشتر شبیه هرس کردن است. در گذشته، افراد برای این کار کارگر می‌گرفتند و همراه با آوازهای سنتی این کار را انجام می‌دادند، اما اکنون این فرهنگ کمتر دیده می‌شود. در سال‌های اخیر، شمار زیادی از درختان بلوط قطع شده‌اند و به همین دلیل شمار درختان کاهش یافته است. این مسئله نیز امرار معاش روستاییان کوه جودی را به خطر انداخته است.»

آغاز فصل جمع‌آوری برگ‌های بلوط در دامنه‌های کوه جودی؛ + فیلم

کد خبر 2775184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha