یورش به نهادهای فرهنگی و آموزشی در آمد؛ بازداشت ۲۳ نفر از فعالان و معلمان زبان کُردی

سرویس ترکیه - در جریان یک عملیات گسترده در آمد به نهادهای آموزشی و فرهنگی کردی، دست کم ۲۳ نفر از فعالان و معلمان زبان کردی، از جمله مدیران ارشد انجمن تحقیقاتی زبان و فرهنگ مزوپوتامیا (MED-DER) و یک کتابفروشی کردی، بازداشت شدند.

به گزارش کردپرس، در جریان یک عملیات گسترده در شهر آمد (دیاربکر)، نهادهای آموزشی و فرهنگی کوردی، از جمله موسسات برگزارکننده دوره‌های آموزش چندزبانه، هدف حملات پلیسی قرار گرفتند. در این یورش‌ها، ۲۳ نفر از فعالان و مربیان زبان کوردی، از جمله مدیران ارشد انجمن تحقیقاتی زبان و فرهنگ مزوپوتامیا (MED-DER) و کتابفروشی پاییز، بازداشت شدند.

بر اساس گزارش‌ مزوپوتامیا، در چارچوب تحقیقات صورت‌گرفته توسط دادستانی دیاربکر، پلیس در ساعات اولیه صبح به چندین نهاد فرهنگی در شهر آمد حمله کرد. این عملیات که با هدف سرکوب فعالیت‌های مرتبط با آموزش زبان کردی صورت می گرفت، شامل حمله به انجمن تحقیقاتی زبان و فرهنگ مزوپوتامیا (MED-DER) و کتابفروشی «پاییز کتاب» بوده است.

در این عملیات، تعداد زیادی از مدیران و معلمان آموزش زبان کردی از جمله رؤسای مشترک MED-DER، به همراه افراد دیگری که در این نهادها مشغول به کار بوده‌اند، بازداشت شدند. گفته می‌شود این تحقیقات بر اساس شهادت یک شاهد مخفی و همچنین اظهارات شاهد علنی به نام «امید آک بییک» که سابقاً نیز به بیان مطالب خلاف واقع پرداخته بود، در سال ۲۰۲۲ آغاز شده و تاکنون ادامه داشته است.

بامداد امروز همچنین، به موسسه تعاونی زبان و هنر «آنکا» (عنقا) که کارگاه‌های آموزشی چندزبانه را در منطقه باغجیلار دیاربکر برگزار می‌کرد نیز حمله شد. در این حمله، کامپیوترهای این موسسه توسط نیروهای پلیس ضبط شد.

در پرونده‌ای که با دستور دادگاه تحت تدابیر امنیتی و محرمانه پیش می‌رود، حق ملاقات با وکیل برای مدت ۲۴ ساعت از دستگیرشدگان سلب شده است.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، تعداد بازداشت‌شدگان به ۲۳ نفر رسیده که تنها نام برخی از این افراد شامل محمد رمزی عزیزاوغلو، شکران یاقوت، رفعت رونی، رمضان هولات و دلان گووِنچ منتشر شده است.

کد خبر 2775635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha