آموزش زیرزمینی زبان کُردی در ترکیه

سرویس جهان- تعدادی از مدرسان زبان کردی به دور از چشم نیروهای امنیتی ترکیه و در خانه دواطلبان یادگیری زبان کردی، زبان، فرهنگ و تاریخ کردها را به دانش آموزان یاد می دهند.

به گزارش کردپرس، تا قبل از فروپاشی روند صلح میان ترکیه و پ.ک.ک و نیز کودتای 2016 در این کشور، زمینه توسعه زبان کردی در این کشور فراهم شد و مدارس، روزنامه ها و شبکه های کردی زبان متعددی تاسیس شد. اما بعد از این دو اتفاق بویژه فروپاشی روند صلح که رویکرد خشن دولت ترکیه نسبت به کردها را در پی داشت، بستن مدارس و آموزشگاه های تدریس به زبان کردی و نیز رسانه های کردی زبان آغاز شد و گشایشی که از سوی دولت ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان نسبت به موضوع کردها آغاز شده بود تقریبا به پایان رسید.

روزنامه انگلیسی زبان نیوعرب در گزارشی که از مناطق کردنشین ترکیه بویژه دیاربکر تهیه کرده است از تدریس زبان کردی به دانش آموزان در این مناطق به صورت مخفیانه و زیرزمینی خبر داده است.

رعنا اسم مستعار یکی از مدرسان زبان کردی است که در خانه دانش آموزان و به صورت چرخشی به تدریس زبان کردی می پردازد زیرا به گفته او، در کتاب های درسی دولتی، دانش آموزان با فرمول « یک زبان، یک ملت و یک تاریخ» آشنا می شوند و این مسئله در میان دانش آموزان کرد و خود او پیرامون هویت و زبان تعارض ایجاد می کند.

مراد بایرام روزنامه نگار کرد در ترکیه به این نشریه گفته است تا سال 1991 در ترکیه صحبت کردن به زبان کردی هم قدغن بود اما بسته اصلاحی دولت زمینه تحقق رویای کردها را فراهم کرد که به دنبال آن موجی از مدارس کردی، چاپ کتاب به زبان کردی و انجمن ها و نشر به زبان کردی در رادیو و تلویزیون ایجاد شد.

مدرسان و فعالان زبان کردی در دیاربکر به نیو عرب گفته اند دوران طلایی گشایش دولت به روی زبان و فرهنگی کردی خیلی کوتاه بود و موسسه های آموزش زبان کردی و مدارسی که که آموزش زبان کردی در آن آزاد بود به دلیل فشارهای دولت تعطیل شدند.

به نوشته این نشریه، فعالان حوزه زبان کردی در ترکیه اکنون به دو روش مخفیانه به کودکان زبان کردی آموزش می دهند و در هر دو مورد، این آموزش باید به دور از چشم پلیس و نیروهای امنیتی ترکیه باشد.

فعالان حوزه زبان کردی می گویند در روش اول، ظاهرا در مهد کودکهای خصوصی همه چیز از جمله کتابها به زبان ترکیه است و بهانه ای برای پلیس در جهت تعطیل کردن این مراکز آموزشی وجود ندارد اما به دور از چشم دولت ترکیه، بخش های زیادی از ساعات فعالیت این مراکز به آموزش زبان کردی اختصاص دارد.

این نشریه به روش دیگری برای آموزش زبان، فرهنگ و تاریخ کردی در مناطق کردنشین ترکیه اشاره می کند که می توان گفت کاملا مخفیانه است زیرا مدرسان به جای اختصاص جای خاصی برای آموزش زبان وفرهنگ کردی به علاقه مندان، در خانه های دانش آموزان به صورت خصوصی جلسات تدریس زبان و فرهنگ کردی برگزار می کنند و مراقبت می شود نهادهای دولتی ترکیه به این موضوع پی نبرند.

جلسات آموزش به صورت چرخشی هر روز در منزل یکی از دانش آموزان برگزار می شود و از پذیرش دانش آموزانی که بستگان آنها از نیروهای امنیتی ترکیه باشند خودداری می شود.

تدریس زبان کردی به صورت زیرزمینی به قدری با احتیاط دنبال می شود که هیچ کدام از مدرسان حاضر نشده اند هویت خود را آشکار کنند.

آنها امیدوارند با این روش بتوانند همچنان به حفظ و اشاعه زبان وفرهنگ کردی در ترکیه بپردازند.

کد خبرنگار: 40101

کد خبر 160067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha