بازداشت رفعت رونی، رئیس پیشین MED-DER دیاربکر به اتهام عضویت در PKK

سرویس ترکیه - در جریان عملیات نیروهای امنیتی ترکیه در شهر آمد (دیاربکر)، رفعت رونی، رئیس پیشین مرکز پژوهش‌های زبان و فرهنگ کردی بین النهرین (MED-DER)، به اتهام عضویت در سازمان تروریستی بازداشت شد.

به گزارش کردپرس، در ۲۴ سپتامبر، نیروهای امنیتی ترکیه در شهر آمد، عملیات گسترده‌ای علیه نهادهای فرهنگی کردی از جمله مرکز پژوهش‌های زبان و فرهنگ بین النهرین (MED-DER) و کتابفروشی پائیز پرتوک انجام دادند. در این عملیات، ۳۰ نفر از جمله رفعت رونی، رئیس پیشین مد-در، به اتهام عضویت در سازمان تروریستی بازداشت شدند. این افراد به اتهام فعالیت‌های مرتبط با حفاظت و ترویج زبان و فرهنگ کردی بازداشت شدند.

پس از چهار روز بازجویی، ۲۸ نفر از بازداشت‌شدگان آزاد شدند، اما رفعت رونی به اتهام عضویت در PKK به زندان منتقل شد. همچنین دیلان گوونچ، یکی از دیگر بازداشت‌شدگان، تحت نظارت قضایی آزاد شد. در جریان این بازداشت‌ها، بسیاری از افراد دفاعیات خود را به زبان کردی ارائه دادند.

نیروهای امنیتی ترکیه همزمان با این عملیات، اقدام به مصادره کتاب‌ها و مواد دیجیتال متعلق به نهادهای فرهنگی کردند. فشارهای مداوم بر نهادهای فرهنگی کردی در ترکیه همواره مورد انتقاد گروه‌های حقوق بشری بوده و این عملیات نیز به عنوان ادامه سیاست‌های محدودکننده علیه زبان و فرهنگ کردی تلقی می‌شود.

وضعیت آموزش زبان و فرهنگ کردی در ترکیه:

گفتنی است، آموزش زبان و فرهنگ کردی در ترکیه تحت فشارهای گسترده‌ای قرار دارد. با وجود اینکه میلیون‌ها نفر از جمعیت این کشور را کردها تشکیل می‌دهند، حقوق زبانی و فرهنگی آنها همواره محدود بوده و نهادهای فرهنگی کردی غالباً با موانع سیاسی و قانونی روبه‌رو می‌شوند. تدریس و استفاده رسمی از زبان کردی به ویژه در سیستم آموزشی کشور محدود است و بسیاری از نهادهای فرهنگی کردی تحت تعقیب و سرکوب قرار می‌گیرند. با وجود این فشارها، سازمان‌های کردی همچنان به تلاش برای حفظ و ترویج زبان و فرهنگ خود ادامه می‌دهند، اما این تلاش‌ها با خطراتی مانند بازداشت و سرکوب مواجه است.

کد خبر 2775821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha