کردها از قدیمی ترین مردمان و صاحبان ترکیه هستند و باید به زبان خودشان آموزش ببینند

سرویس ترکیه - رفعت رونی رئیس انجمن پژوهشی زبان و فرهنگ بین النهرین در جشن گرامی داشت زبان کردی به عنوان زبان مادری، آموزش به زبان مادری را برای کودکان کرد، به عنوان مهمترین خواست این نهاد اعلام کرد.

به گزارش کردپرس، رفعت رونی رئیس انجمن پژوهشی زبان و فرهنگ بین النهرین (MED-DER) در جشنی که به مناسبت روز جهانی زبان مادری برگزار شد، با اشاره به قدمت تاریخی کردها در بین النهرین و ترکیه، اعلام کرد که خواسته اصلی آنها آموزش به ویژه آموزش کودکان به زبان مادری کردی است.

به نوشته مزوپوتامیا، رفعت رونی، رئیس MED-DER، با بیان اینکه 21 فوریه روز مهمی برای مردم کرد است، گفت: «با وجود جاری بودن اشک و خون در این جغرافیا، ما لازم دیدیم که فعالیت هایی را علیه حمله های حکومت به زبان کردی سازماندهی کنیم. زبان کردی باید زبان رسمی آموزش از مهدکودک تا دانشگاه باشد. با این حال در ترکیه حکومت از طریق کانالی مانند TRT 6 سعی در نابودی زبان کردی دارد.»

رونی با اشاره به موضوع گزینش زبان کردی به عنوان یکی از دورس انتخابی گفت: «انتخاب زبان کردی به عنوان یکی از دروس انتخابی مطرح شده است، این مهم است اما کافی نیست. زیرا بچه ها باید زمانی که مدرسه را آغاز می کنند، به زبان خودشان آموزش ببینند. همچنین ما نمی توانیم بپذیریم که گزینش زبان کردی به عنوان یکی از دروس انتخابی مختص اتباع خارجی باشد. زیرا کردها از قدیمی ترین مردمان و صاحبان این کشور هستند و باید بتوانند به زبان خودشان خدمات آموزشی بگیرند.»

رئیس MED-DER با اشاره به کشتار نژادپرستانه کردها در ترکیه گفت: «بسیاری از مردم به دلیل سخن گفتن به زبان کردی کشته شده اند. ما این را در حادثه چاقو کشی علیه پدر و پسر کرد در ساکاریا دیده ایم. ما در حادثه کشتار نژادپرستانه خانواده دده اوغولاری در قونیه شاهد عدم تحمل کردها بوده ایم. ما در این خاک تا کنون شاهد کشته شدن بسیاری از مردم بوده ایم که جان خود را بر سر دفاع از زبان کردی از دست داده اند.»

رفعت رونی در پایان جشن گرامی داشت زبان کردی به عنوان زبان مادری را به کودکان کرد آواره در اردوگاه های عفرین، سرکانی، شنگال و مخمور تقدیم کرد.

گفتنی است، در جشنی که از سوی MED-DER و انجمن ادبیات کردی به عنوان بخشی از کارزار 21 فوریه روز جهانی زبان مادری، در منطقه ینی شهر دیاربکر برگزار شد، صالحه آیدنیز رئیس مشترک حزب مناطق دموکراتیک (DBP)، اعضای جنبش زنان آزاد (TJA)، سینان چیفتیورک رئیس حزب کمونیست کردستان (KKP)، نمایندگان حزب دموکراتیک خلق ها (HDP)، مادران صلح، نمایندگان جامعه مدنی و سازمان های زبان، همچنین بسیاری از مردم نیز شرکت کردند.

کد خبر 27756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha