انجمن پن نروژ حمله به نهادهای فرهنگی کردی در دیاربکر را محکوم کرد

سرویس ترکیه - انجمن پِن نروژ با محکوم کردن حملات پلیس ترکیه به کتابفروشی‌ها و نهادهای فرهنگی کردی در شهر دیاربکر، از مقامات ترکیه خواست تا بازداشت‌شدگان را فوراً آزاد کنند.

به گزارش کردپرس، انجمن پن نروژ (PEN) در بیانیه‌ای حملات پلیس ترکیه به نهادهای فرهنگی و زبانی کردی در شهر دیاربکر (آمد) و بازداشت اعضای این نهادها را به شدت محکوم کرد. این نهاد تأکید کرد: «این اقدامات نه تنها نقض حقوق بنیادین انسانی است، بلکه حمله‌ای جدی به حقوق زبانی و فرهنگی مردم کرد به شمار می‌آید.»

پِن نروژ در ادامه این بیانیه که در سایت رسمی خود منتشر کرده، اعلام کرد: «توقیف تجهیزات آموزشی زبان‌ کردی و بازداشت اعضای مد-در (MED-DER)، نمونه‌ای از سرکوب‌های سیستماتیک علیه نهادهایی است که بر حفظ و گسترش زبان و فرهنگ کردی تمرکز دارند. مد-در به عنوان مرکزی برای پژوهش‌های فرهنگی، یکی از نهادهای اصلی در حفظ میراث زبانی جامعه کرد است و منابع ارزشمندی به زبان‌های کرمانجی و زازاکی ارائه کرده است. هدف قرار دادن چنین نهادهایی، حمله‌ای مستقیم به حقوق زبانی است و اصل آموزش به زبان مادری را که برای هویت فرهنگی و پایداری آن اهمیت حیاتی دارد، نقض می‌کند.»

درخواست حمایت از سوی حامیان حقوق بشر
در این بیانیه به درخواست حمایت عمر فیدان، رئیس مشترک مرکز پِن کُرد، از خانواده بین‌المللی پِن اشاره شده است. فیدان در این بیانیه اعلام کرده است: «به اطلاع من رسیده است که در شهر دیاربکر ۲۵ نفر بازداشت شده‌اند. این افراد دوستان نزدیک من هستند که هر روز در زمینه آموزش و ترویج زبان کردی با آنها همکاری می‌کردم. ما به عنوان انجمن پِن کُرد، امیدواریم که دوستان و حامیان حقوق بشر، حمایت خود را از ما دریغ نکنند.»

گام‌های فوری برای حفظ حقوق زبانی
پِن نروژ همچنین تاکید کرده است که حقوق زبانی، یک حق انسانی است که نه تنها در منشور حقوق زبانی پِن، بلکه در قانون اساسی ترکیه نیز تضمین شده است. این بیانیه یادآور شده که بر اساس ماده ۵ کنوانسیون حقوق بشر اروپا، افراد حق دارند به زبان مادری خود در دادگاه دفاع کنند. در پایان، پِن نروژ از مقامات ترکیه خواسته تا فوراً اقدامات لازم برای حفظ این حقوق را انجام دهند و جامعه‌ای فراگیر که تنوع را جشن می‌گیرد، بسازند. همچنین از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر درخواست شده تا این اقدامات را محکوم و خواستار پاسخگویی در قبال نقض حقوق زبانی در ترکیه شوند.

ادامه تحقیقات درباره نقض حقوق فرهنگی و زبانی کردها در ترکیه
کارولین استاکفورد، مشاور پِن نروژ در امور ترکیه نیز در این رابطه گفته است: «ما در کنار مد-در، کتابفروشی پائیز پیرتوک و همه افرادی هستیم که به دلیل دفاع از حقوق زبانی و فرهنگی خود تحت فشار قرار گرفته‌اند. ما مقامات ترکیه را به توقف این اقدامات ناعادلانه و به رسمیت شناختن و احترام به حقوق زبانی و فرهنگی مردم کرد فرا می‌خوانیم. تحقیق و گزارش‌گیری درباره نقض حقوق زبانی در ترکیه ادامه خواهد داشت.»

این بیانیه با این درخواست به پایان رسیده است: «ما خواستار آزادی فوری تمامی بازداشت‌شدگان در حملات ۲۴ سپتامبر هستیم و پیگیری این اتفاقات را ادامه خواهیم داد.»

کد خبر 2775819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha