۲۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
درگیری و زد و خورد در صحن علنی مجلس ترکیه؛ + فیلم

سرویس ترکیه - نمایندگان مجلس ترکیه که برای بررسی وضعیت نمایندگی جان آتالای، نماینده منتخب حزب کارگر، دور هم جمع شده بودند، با مشت به جان هم افتاده و صحنه های خشونت آمیزی را خلق کردند.

به گزارش کردپرس، مجلس ترکیه (TBMM)، که از ماه پیش تا کنون در تعطیلات تابستانی به سر می برد، روز گذشته برای بررسی وضعیت جان آتالای، نماینده منتخب حزب کارگر ترکیه (TİP) که پیشتر حق نمایندگی او لغو شده بود، به صورت فوق‌العاده تشکیل جلسه داد. با این حال، این جلسه شش بار به دلیل مشاجرات شدید، درگیری و خشونت فیزیکی متوقف شد و در میانه این درگیری ها دو تن از نمایندگان از جمله گلستان قلیچ کوچ ییگیت نماینده دم پارتی، زخمی شدند. در نهایت درخواست بررسی مجدد وضعیت نمایندگی جان آتالای از سوی نمایندگان رد شد.

مجلس ترکیه در تاریخ ۱۶ آگوست به درخواست نعمان کورتولموش رئیس مجلس، برای بررسی وضعیت نمایندگی جان آتالای تشکیل جلسه داد.

این جلسه به ریاست بکر بوزداغ، نماینده فراکسیون حزب عدالت و توسعه (AKP) برگزار شد که پیشتر نیز حکم لغو نمایندگی آتالای را در مجلس اعلام کرده بود. این نشست به دلیل بالا گرفتن زد و خورد میان نمایندگان احزاب اپوزیسیون و  AKP شش بار متوقف شد. پس از رد درخواست احزاب مخالف، روند بررسی وضعیت نمایندگی آتالای همچنان نامشخص ماند و نمایندگان مجلس یک بار دیگر به تعطیلات رفتند.

مجلس به پیست بوکس تبدیل شد

جلسه عمومی فوق‌العاده که به درخواست احزاب اپوزیسیون برای بررسی لغو نمایندگی جان آتالای تشکیل شده بود، شش بار به دلیل درگیری‌های فیزیکی و زد و خورد میان نمایندگان متوقف شد.

پس از آغاز جلسه، تنش‌ها هنگام سخنرانی احمد شیک، نماینده حزب کارگر از استانبول، افزایش یافت. شیک با اشاره به نمایندگان AKP گفت: «شما هیچ شرم و حیایی ندارید. شما شرف ندارید.» در این حین عبدالله گولر، نماینده ارشد AKP گفت: «دهانت را ببند.» شیک در پاسخ گفت: «خودت یکی از آن بی‌شرف هایی!»

شیک ادامه داد: «اگر همه شما به اندازه جان آتالای به این کشور خدمت کرده بودید، تا آخر عمر نماز شکر به جا می‌آوردید.» او سپس با اشاره به کرسی های نمایندگان AKP گفت: «بزرگترین سازمان تروریستی این کشور در این صندلی‌ها نشسته است.»

با این سخنان، آلپ آی اوزالان نماینده AKP به شیک حمله کرد و به او مشت زد. پس از آن، نمایندگان مجلس به کمک یکدیگر آمده و مجلس به صحنه زد و خورد میان نمایندگان بدل شد.

دو نماینده مجروح شدند، به شیک و اوزالان تذکر داده شد

در این درگیری ها، گلستان قلیچ کوچ ییگیت نماینده دم پارتی نیز از سوی نمایندگان مرد مجلس مورد ضرب و شتم قرار گرفت و ابروی او شکاف برداشت. اوکان کونور آلپ، نماینده حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP)، نیز زخمی شد.

در جلسه‌ای که پس از توقف جلسه و به ریاست نعمان کورتولموش، رئیس مجلس ترکیه، مجدداً آغاز شد، به احمد شیک و آلپای اوزالان تذکر داده شد.

گلستان قلیچ با لحنی تند از وقایع رخ داده در مجلس انتقاد کرد

پس از وقفه، کوچییت گفت: «آنچه امروز در این مجلس اتفاق افتاد، اولین بار نیست که رخ می دهد. این خلاصه ۲۲ سال زمامداری دولت به دست AKP است. ما با یک واقعیت ناامیدکننده مواجه هستیم، حکومتی که به حقوق مردم حمله می‌کند، مصونیت قضایئی نمایندگان را نادیده می‌گیرد، به نمایندگان خشونت اعمال می‌کند و سپس بدون هیچ شرم و حیایی تصاویر زد و خورد را با مارش پیروزی پخش می‌کند.»

اوزگور اوزل رهبر CHP نیز در واکنش به این موضوع خشونت در مجلس را محکوم کرد.

درگیری و زد و خورد در صحن علنی مجلس ترکیه؛ + فیلم

اوزل گفت: «من به مدت نه سال به عنوان رئیس فراکسیون پارلمانی در این مجلس خدمت کردم. در این سال ها بحث‌ها و درگیری های زیادی رخ داده؛ در این سالن خیلی چیزها دیده‌ام اما تا امروز خونریزی ندیده بودم. خیلی شرمنده‌ام. تا امروز کتک زدن یک زن در صحن مجلس را ندیده بودم، خیلی شرمنده‌ام. هر که به خشونت متوسل می‌شود، باید مجازات مناسبی دریافت کند، بدون توجه به اینکه نماینده کدام حزب است.»

موضوع نمایندگی جان آتالای

موضوع اصلی جلسه، درخواست لغو نمایندگی جان آتالای بود که رد شد. پس از آنکه دادگاه قانون اساسی (AYM) حکم لغو نمایندگی آتالای را «مردود» اعلام کرد، احزاب اپوزیسیون با یک درخواست مشترک به ریاست مجلس ترکیه مراجعه کرده و خواستار آن شدند که موضوع نمایندگی آتالای یک بار دیگر در دستور کار مجلس قرار گیرد. رئیس مجلس نیز پس از دریافت درخواست احزاب اپوزیسیون، نمایندگان مجلس را به یک جلسه فوق‌العاده دعوت کرد. پس از رد این درخواست، وضعیت آتالای همچنان نامشخص باقی مانده است.

جان آتالای که به عنوان نماینده حزب کارگر انتخاب شده بود، حکم لغو مصونیت قضائی و نمایندگی جان آتالای دو بار از سوی دادگاه قانون اساسی ترکیه مردود اعلام شد با این حال، دادگاه محلی و دادگاه استیناف این تصمیم را نادیده گرفتند و از آزادی او جلوگیری کردند.

جان آتالای که به دلیل پرونده مربوط به اعتراضات گزی به حبس محکوم شده است، پیشتر در نامه‌ای به نمایندگان مجلس نوشت: «براساس قانون اساسی، ثبت نمایندگی منتخب مردم ختای، جان آتالای، بر عهده شماست. حفظ اراده مردم ختای بر عهده شماست.»

تصاویر زد و خورد میان نمایندگان مجلس ترکیه در ساعت های گذشته به یکی اصلی ترین موضوعات در فضای مجازی بدل شده است و تا کنون بسیاری از فعالان سیاسی به این تصاویر واکنش نشان داده اند. 

درگیری و زد و خورد در صحن علنی مجلس ترکیه؛ + فیلم

یکی از بحث انگیز ترین واکنش ها مربوط به رئیس شاخه جوانان CHP بود. او با اشاره به بخشنامه ای که اخیرا تصویب شده و به موجب آن حیوانات بی صاحب و ولگرد خیابان باید جمع آوری شده و به پناهگاه برده شوند یا با داروی مرگ، کشته شوند، تصویری از آلپ آی اوزالان نماینده AKP  و حمله کننده به احمد شیک منتشر کرد و نوشت: «مجلس باید اول فکری به حال نمایندگان بی صاحبی که حمله می کنند، بکند.»

کد خبر 2774145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha