اگر دولت عراق تسلیم خواست های ترکیه شود، جنگ خونینی در خواهد گرفت

سرویس ترکیه - ویسی ساری سوزن روزنامه نگار کرد، با اشاره به سفر اخیر هاکان فیدان به عراق و اقلیم کردستان، نسبت به احتمال وقوع جنگی خونین در منطقه و اشغال اقلیم کردستان از سوی ترکیه هشدار داد. 

به گزارش کردپرس، ویسی ساری سوزن، نویسنده و روزنامه نگار کرد، رفتار و گفتار هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در سفر به بغداد و اربیل را، سیاست سیاه نمایی علیه نیروهای کرد دانست و نسبت به احتمال وقوع جنگی خونین در منطقه و اشغال اقلیم کردستان از سوی ترکیه هشدار داد. 

دلیل اصلی بحران اقتصادی ترکیه جنگی است که به راه انداخته است

ساری سوزن در گفتگو با اسراء سولین دال خبرنگار مزوپوتامیا، با بیان اینکه دلیل اصلی مذاکرات هاکان فیدان در اقلیم کردستان جنگ و بحران اقتصادی است که ترکیه درگیر آن است، گفت: «دولت در سیاست خارجی و جنگ در کردستان در بن بست قرار گرفته است.»

او گفت: ترکیه در جنگی که از دو سال پیش آغاز کرده است، در بسیاری از مناطق به ویژه در زاپ و آواشین شکست خورده است.

ساری سوزن با اشاره به اینکه سیاست جنگی ترکیه با سیاست اقتصادی کنونی این کشور مغایرت دارد، گفت: «دلیل اصلی بحران اقتصادی در ترکیه جنگ و هزینه های هنگفت ناشی از این جنگ است. با این که هزینه سنگینی برای ادامه این جنگ تلف شد، اما ترکیه نتوانست هیچ موفقیتی حاصل به دست آورد.»

او افزود: «تا زمانی که جنگ ادامه داشته باشد، دولت ترکیه همچنان بار بحران اقتصادی را بر دوش مردم خواهد گذاشت.»

دولت ترکیه به دنبال به راه انداختن یک جنگ خونین داخلی بین کردها است

ساری سوزن هدف ترکیه از توطئه و سیاه نمایی علیه نیروهای کرد را گذاشتن بار جنگ بر دوش کردستان عراق و دولت عراق دانست و گفت: «هدف ترکیه این است که نیروهای پارتی و نیروهای PKK را در مقابل یکدیگر قرار دهد و جنگ داخلی جدیدی را بین کردها به راه بیاندازد. اگر میت بتواند چنین درگیری ایجاد کند، ترکیه دیگر با جنگ در کوهستان بسنده نخواهد کرد، بلکه از طریق جاده های آسفالته (مسیر زمینی) با تانک و توپخانه خود وارد خاک اقلیم کردستان می شود و در اربیل جا خوش می کند. هدف ترکیه این است که بار نظامی و مالی جنگ را بر دوش دولت عراق و دولت اقلیم کردستان بگذارد. هدف فیدان از این سفر هم دستیابی به همین مقصد بود.»

ساری سوزن با اشاره به درخواسات دولت ترکیه از دولت عراق مبنی به به رسمیت شناختن PKK به عنوان سازمان تروریستی، هشدار داد که در صورت پذیرفته شدن چنین خواسته ای از سوی عراق، هم دولت عراق و هم نیروهای پارتی در مقابل PKK قرار می گیرند. او این پروژه را «توطئه ای بسیار خطرناک» توصیف کرد و آن را «راه حل دولت ترکیه برای خروج از بحران اقتصادی کنونی» خود دانست.

او گفت: «اگر دولت عراق تسلیم چنین سیاست باج خواهانه ای شود، ممکن است جنگ های بسیار خونینی رخ دهند.»

نیروهای PKK منطقی و خونسرد عمل می کنند

ساری سوزن همچنین با هشدار نسبت به احتمال وقوع درگیری های خونین در منطقه گفت: «نیروهای PKK در یک خط بسیار محتاطانه، خونسرد و واقع بینانه حرکت می کنند. آنها کوچکترین حرکت ماجراجویانه یا انتقام جویانه ای انجام نمی دهند. امیدوارم نیروهای پارتی وطن دوست نیز روی این موضوع حساسیت نشان دهند. حتی چند روز درگیری میان نیروهای پارتی و PKK به ​​ترکیه این اجازه را می دهد تا پروژه پیشروی به کردستان عراق را اجرایی کند. همه باید هوشیار باشند.»

دولت ترکیه به دنبال تحریک گروه ها برای ایجاد جنگ است

ساری سوزن با بیان این که سفر فیدان به اقلیم کردستان یک سفر دیپلماتیک نبوده است، از فیدان به عنوان «جادوگر تحریک کننده» نام برد و گفت: فیدان جادوگری است که با توجه به سابقه خود در سازمان اطلاعات از تحریک دیگران به عنوان یکی از ابزار اصلی برای رسیدن اهداف خود استفاده می کند. این خیلی مهم است که هادی امیری دبیر کل جنبش بدر به فیدان بگوید که دولت ترکیه باید خاک عراق را ترک کند.

روزنامه نگار کرد، با اشاره به دیدار فیدان و مسعود بارزانی، رئیس حزب دمکرات کردستان، گفت: «به نظر می‌رسد بارزانی و گروه اطرافش به همکاری خود با دولت ترکیه ادامه می‌دهند. این موضوع بسیار خطرناک است. همه میهن پرستان کرد باید به دولت بارزانی هشدار دهند و به آنها یادآوری کنند که از حدود خودشان عبور کرده اند.»

احتمال حمله ترکیه به اقلیم کردستان و اشغال آن وجود دارد

او با یادآوری وقایع تاریخی گذشته در قبرس گفت: «دولت ترکیه با طرحی که پیشتر در قبرس اجرا کرده است، از فرصت استفاده می کند و تحت عنوان "عملیات صلح" به اقلیم کردستان حمله می کند. اگر ترکیه این فرصت را به دست آورد، و به آن اجازه داده شود که هر جا که خواست برود، به احتمال زیاد وارد اربیل هم خواهد شد و دیگر هرگز آنجا را ترک نخواهد کرد. اگر حزب دمکرات کردستان و نیروهای بارزانی می‌خواهند در تعیین سرنوشت سرزمین‌های خود نقش داشته باشند، باید نقشه‌های ترکیه را به خوبی بفهمند و هرگز فریب آنها را نخورند.»

کد خبر 2759986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha