تحولات مخاطره آمیز برای کردهای سوریه

سرویس جهان- دیدار دو هیئت آمریکایی با اپوزیسیون مخالف کردهای سوریه در شمال غرب این کشور، درگیری میان نیروهای کرد و برخی اعراب متحد آنها در دیرالزور و همچنین تلاش آمریکا برای همراهی بیشتر با برخی قبایل عرب در شرق سوریه، بخشی از اقدامات و تحولات مخاطره آمیز برای موقعیت کردهای سوریه گزارش شده است.

 به گزارش کردپرس، نشریه میدل ایست آی از دیدار دو هیئت جداگانه از قانونگذاران آمریکایی از مناطق تحت کنترل شورشیان وابسته به ترکیه در شمال غرب سوریه خبر داد. نکته قابل تامل در این اتفاقات، حضور نماینده آمریکا در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه در یکی از این هیئت ها و حضورش در منطقه شورشیان مخالف کردهای سوریه در شمال غرب این کشور بوده است.

بر اساس گزارش این نشریه، هیئتی سه نفره از نمایندگان کنگره از حزب جمهوریخواه چند روز پیش وارد منطقه شمال غرب سوریه شدند که تحت کنترل شورشیان وابسته به ترکیه است. این نیروها در سال های 2018 و 2019 در دو عملیات نظامی با کمک ترکیه، سه شهر مهم عفرین، گری سپی و سری کانی را از کنترل نیروهای کرد متحد آمریکا خارج کردند. هیئت دوم آمریکایی متشکل از قانونگذاران هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات نیز از همان مناطق بازدید کرده است. خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس علت سفر دو هیئت آمریکایی از مناطق تحت کنترل رقبای کرد سوریه را تلاش برای حل سیاسی بحران سوریه عنوان کرده اند.

 اما همزمان برخی خبرگزاری ها از تشدید تنش میان ائتلاف عربی-کردی در نیروهای دموکراتیک سوریه خبر داده اند. خبرگزاری فرانسه و آسوشیتدپرس از درگیری میان نیروهای کرد و عرب متحد آمریکا در شرق سوریه، در روز دوشنبه خبر دادند که منجر به کشته شدن یک شبه نظامی و زخمی شدن چند تن دیگر شده است. خبرگزاری آسوشیتدپرس این درگیری را نتیجه تشدید اختلافات میان کردها و اعراب متحد آمریکا در شرق سوریه خبر داد.

در همین حال، نشریه آمریکایی کردل در چند گزارش اخیر خود، از تلاش آمریکا برای ایجاد یک نیروی تماما عربی در مناطق تحت کنترل کردهای سوریه خبر داده است. این نشریه علت این اقدام آمریکا را خودداری نیروهای کرد سوریه از شرکت در عملیات احتمالی مد نظر آمریکا در شرق سوریه دانسته که ربطی به مبارزه با داعش نداشته و مقامات نظامی کرد سوریه علنا مخالفت خود را با چنین عملیاتی اعلام کرده اند.

در همین حال نشریه هیل وابسته به کنگره و سنای آمریکا، ترکیه را مهم ترین متحد آمریکا در منطقه دانسته و بر لزوم توجه بیشتر به خواسته های ترکیه بویژه در ارتباط با کردهای سوریه که ترکیه آنها را تروریست می خواند، تاکید کرده است.

رامی عبدالرحمان، مدیر دیده بان حقوق سوریه، برخی اتفاقات اخیر در منطقه تحت کنترل کردهای سوریه مانند دستگیری رئیس شورای نظامی دیرالزور توسط نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها و درگیری روز دوشنبه ماین این دو متحد آمریکا را به نگرانی کردهای سوریه از تماس این گروهها با دولت مرکزی سوریه و ترکیه مرتبط دانست. از نظر او کردها از این که نیروهای عرب دیرالزور با ترکیه که علیه کردها عملیات نظامی انجام داده ارتباط پیدا کنند، نگران هستند.

کد خبر 2760126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha