شهردارهای HDP از سوی رهبران PKK منصوب می شوند

سرویس ترکیه - زکریا یاپیجی اوغلو رئیس هداپار در سخنانی مدعی انتصاب شهرداران HDP از سوی رهبران PKK شد و از برکناری آنها از سوی دولت ترکیه حمایت کرد.

به گزارش کردپرس، زکریا یاپیچی اوغلو رئیس حزب مطالبه آزاد (هداپار/HÜDA PAR) و یکی از شرکای ائتلاف جمهور در انتخابات گذشته، در سخنانی مدعی  انتخاب شهرداری های حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) از سوی رهبران حزب کارگران کردستان (PKK) شد و حمایت خود را از برکناری شهرداران این حزب در کردستان ترکیه و انتصاب متولیان شهرداری از سوی دولت ترکیه اعلام کرد.

به نوشته پایگاه خبری گازته دیوار، یاپیجی اوغلو که در یک نشست خبری در قزل تپه ماردین به پرسش های خبرنگاران پاسخ می داد، در پاسخ به پرسشی درباره برکناری شهرداران منتخب HDP و انتصاب متولیان دولتی گفت: «هیچ کس نباید صرفاً به دلیل عقیده سیاسی اش مورد تعقیب قضائی قرار گیرد، اما هیچ کس  هم صرفا به دلیل داشتن هویت سیاسی، آزادی نیست که مرتکب جرم شود.  هرکسی که مرتکب جرمی شود باید هزینه آن را بپردازد.»

او افزود: «اگر فردی که بر اساس انتخابات برای منصبی برگزیده شده است، مرتکب جرمی شود؛ و حضور او در آن منصب آسیب های بیشتری را به همراه داشته باشد، می‌دانیم که باید برای مقابله با آن آسیب ها تدابیری اندیشیده شود.»

یاپیجی اوغلو با بیان این که پیشتر این شوراهای شهر بودند که به جای شهردارهای برکنار شده، فردی را برمی گزیدند، گفت: «پیشتر هم چنین موضوعی در قانون وجود داشت. اگر شهرداری به دلیل ارتکاب جرم از منصب خود برکنار می شد، شورای شهر از بین اعضای خود فردی را به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب می کرد و تا انتخاب شهردار جدید وضع به همین منوال پیش می رفت. در حال حاضر این انتصاب توسط دولت انجام می شود.»

رئیس هداپار در سخنانی متناقض ادامه داد: «در حال حاضر وزارت کشور متولیان شهرداری مراکز استان ها را منصوب می کند و فرمانداری ها نیز متولیان شهرداری شهرستان ها و مناطق کوچکتر را منصوب می کنند. ما (هداپار) می گوییم کنار گذاشتن شوراهای شهر در این روند کار درستی نیست.»

او در پایان با ادعای این که شهرداران HDP از سوی رهبران PKK انتخاب شده اند، گفت: «اجازه دهید به این نکته اشاره کنم که پیشتر نیز در شهرداری ها متولی های انتصابی بر سر کار بودند. آنها معتمدانی بودند که از سوی قندیل برای اداره شهرداری ها منصوب شده بودند. اکنون کسانی به اداره شهرداری ها به  کار گماشته شده اند که از سوی دولت آنکارا منصوب می شوند. اتفاقی که می افتد در واقع تغییر متولی شهرداری است. این واقعیت را نباید فراموش کرد.»

به نظر می رسد، هداپار به عنوان شریک جدید ائتلاف جمهور و شاخه کُردی آن، به طور جدی پروپاگاندای انتخاباتی دولت ترکیه را برای گرفتن شهرداری ها از دست HDP و حزب آلترناتیو آن حزب چپ سبز، آغار کرده و قرار است جایگزین HDP در شهرداری های کردستان ترکیه شود.

او در همین سخنرانی از گرانی بیش از حد، بحران اقتصادی و کم بودن حقوق بازنشستگان انتقاد کرد. 

یاپیجی اوغلو همچنین مدعی شد که طرفدار تغییر قوانین ترکیه در زمینه آموزش به زبان مادری است. با این حال او در سخنان خود از عبارت «زبان کُردی» استفاده نکرد و به عبارت «زبان مادری» بسنده کرد.

کد خبر 2760202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha