فعالیت ۱۶۰ واحد فناور در کردستان/پرداخت ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۶

رئیس پارک علم و فناوری کردستان گفت: در حال حاضر ۱۶۰ واحد فناور زیر نظر پارک علم و فناوری کردستان فعالیت دارند که تعدادی از آنها در پارک مستقر بوده و تعدادی نیز در شهرک های صنعتی حضور داشته و فعالیت های خود را پیگیری می کنند.

به گزارش کرد پرس، بابک سوری در نشست خبری با رسانه های کردستان گفت: توسعه اقتصاد دانش بنیان مهمترین رسالت پارک علم و فناوری است که در این زمینه موفقیت های مناسبی به دست آورده ایم.

وی اظهار کرد: توجه ویژه به مسائل اقتصادی آنهم در حوزه دانش بنیان در چند سال گذشته بسیار پر رنگ تر از دهه های قبل بوده و در حال حاضر واحدهای تولیدی بسیاری بر پایه اقتصاد دانش بنیان فعالیت می کنند.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان افزود: تا پیش از سال ۱۴۰۰ عمده درآمد کشور بر پایه فروش نفت بود اما پس از آن میزان درآمدهای غیرنفتی کشور از فروش نفت پیشی گرفت و عمده این درآمدها نیز از محل اقتصاد دانش بنیان بود.

سوری ادامه داد: در چند سال اخیر اتفاقات چشمگیری در این حوزه افتاده و درآمد واحدهای دانش بنیان بسیار از گذشته بوده که باعث شده میزان تولیدات و صادرات محصولات غیرنفتی نسبت به گذشته افزایش داشته باشد.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۱۶۰ واحد فناور زیر نظر پارک علم و فناوری کردستان فعالیت دارند که تعدادی از آنها در پارک مستقر بوده و تعدادی نیز در شهرک های صنعتی حضور داشته و فعالیت های خود را پیگیری می کنند.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان از برنامه ریزی برای افزایش شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک از ۳۹ شرکت در سال گذشته به ۵۰ شرکت تا پایان امسال خبر داد و بیان کرد: تعداد شرکت های دانش بنیان در استان تا پایان سال گذشته ۵۴ شرکت بود که این تعداد تا پایان امسال به ۷۰ شرکت می رسد.

سوری گفت: راهبردهای عملیاتی دانش بنیان استان کردستان در سال جاری در ۱۲ دستور کلان اجرا می شود که توسعه زیرساخت های فیزیکی، حمایت مالی و راهبرد اقتصادی از جمله این راهکارهاست.

وی اظهار کرد: بیش از ۳۰ درصد واحدهای فناور در حوزه تولید محصولات فناوری اطلاعات فعالیت دارند که توانسته اند تولیدات مناسبی نیز در این حوزه داشته باشند.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان افزود: حوزه کشاوری، فرآوری محصولات کشاورزی و معادن حوزه های هستند که خلا ورود واحدهای فناور و واحدهای دانش بنیان در آنها مشهود است و نیاز به تقویت دارد.

سوری ادامه داد: در چند ماه گذشته نیز از محل تسهیلات تبصره ۱۶ سهم مناسبی به پارک علم و فناوری در نظر گرفته شد که ۱۳۰ میلیارد تومان طرح از سوی شرکت های فناور به بانک ها معرفی شد که ۶۰ میلیارد تومان آن پرداخت شد.

وی با انتقاد از نحوه پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان از سوی بانک ها، یادآور شد: ارزیابی اقتصادی طرح های واحدهای فناور تحت پوشش پارک بر اساس الگوی بانک ها صورت می گیرد که این امر اشتباه است.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان بیان کرد: همچنین در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ سهم ۱۰ درصدی از محل اعتبارات تملک سرمایه ای برای پارک علم و فناوری در نظر گرفته شد که ۸۰ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان مصوب بود و ۷۰ درصد آن معادل ۵۶ میلیارد تومان تخصیص داده شد.

سوری گفت: با پرداخت این ۵۶ میلیارد تومان اعتبار به شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور، تضمین ایجاد ۱۵۰ شغل اخذ شد که می تواند در حوزه بیکاری جامعه استان کردستان تأثیرگذار باشد.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات پارک علم و فناوری، کمبود زمین است که فضای کافی را برای استقرار واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان وجود ندارد که مجبور شدیم برای تعدادی از این واحدها، خارج از مجموعه فضایی را اجاره کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان افزود: در حال حاضر ۶ هزار مترمربع فضای جدید در اختیار گرفته این و تعدادی از شرکت های خارج از مجموعه در این مکان جدید مستقر می شوند.

کد خبر 2760295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha