سفره دلِ کُردها به پهنای زریوار باز شد

سرویس کردستان- اینجا مریوان؛ جمعه شب، 10 شهریور ماه. سفره ای پهن شده است به پهنای دلِ مهربانِ کُردهای دیارِ عاشقی. سفره ای چند هزار نفری با عنوانِ بامسمای وحدت. مردم مریوان که دو سال است پذیرای هموطنانِ زائر خود به سمت کربلا هستند، ثابت کردند کُردها مهمان هایشان را با مهر بدرقه می کنند.

به گزارش کردپرس- مردم اهل سنت مریوان در این مراسم که همراه با اجرای مراسم سنتی و فولکلور دف نوازی بود به گونه ای از مهمانان اهل تشیع شان میزبانی کردند که همکلام های ما، از آن در عجب بودند. مسلم عبادی، مهمان تهرانی که عازم کربلا است به خبرنگار ما می گوید؛  «این شور و نشاط از سوی اهل سنت مریوان در این مراسم و نوحه هایی که گروه دف نوازی اجرا کرد نظام فکری من را در مورد نحوه مواجه اهل سنت با امام حسین به هم ریخته است».

مسلم هیجان زده است و کمی گیج به نظر می رسد او البته شب قبل را هم مهمان یکی از خانواده های مریوانی بوده، همراه با خانواده. آنطور که برایمان تعریف می کند خودرویش دچار مشکل شده و به مکانیکی مراجعه کرده است، مکانیک که فردی مسن به نام «سوا کریم» است وقتی متوجه شده از زوار هستند او را به همراه خانواده شب به خانه برده تا فردایش که خودرو تعمیر شده مهمان استاد کریم بوده اند.  

زهرا محمدی مادرِ خانواده عباسی که همراه همسر و دو پسرش از همدان آمده است و عازم عتبات از باشماق؛ می گوید، برای شرکت در این مراسم از لب مرز بازگشته اند چون وصف آن را سال قبل از دوستانشان شنیده اند.

خانم محمدی می گوید «با توجه به قرابت و نزدیکی که به استان کردستان داریم، از محبت اهالی این دیار به امام حسین خبر داشتیم اما مراسم امشب و خصوصا نوای دلنواز نوحه ها باعث شد به پهنای صورت اشک بریزیم.»

او می گوید: «مدتی است برخی تفکرات و برخی نحله ها از دو طرف می خواهند  نوعی نفاق و جنگ شیعه و سنی در ایران راه بیاندازند اما ما یادمان هست و از پدرانمان هم شنیده ایم که ارادت اهل سنت خصوصا اهل سنت کردستان به امامان شیعه کمتر از اهل تشیع نیست و امروز در این مراسم به چشم خودمان دیدیم این ارادت را. این مهمان نوازی را.» او پس از گفتن این جمله ها در جمعیت عظیم حاضر محو می شود و گذر ما به «خالو ابراهیم» می خورد. او خود از جامعه سادات و «هورامی» زبان است.

خالو ابراهیم می گوید: «سفره ای که پهن شده نشان داد که کُرد و مریوانی مهمانانشان را چطور عزیز می شمارند.» خالو ابراهیم را صدای زیاد اذیت می کند و بیشتر از این نمی تواند حرف بزند. او می رود و ما می مانیم.

 به انبوه جمعیت خیره و به این همه زیبایی. خانواده های کُرد و تُرک و لر و فارس و... از شیعه و سنی و از جوان و پیر و بچه و میانسال و زن و مرد همه گِردِ یک سفره. سفره ای که نانش اتحاد است و برداری؛ اگر بگذارند.... به امید برمی خوریم که ظاهرا سرش بسیار شلوغ است. می دود و نفس می زند از بچه های تدارکات مراسم است. نمی داند عدد دقیق را اما می گوید در حدود 10 هزار پرس غذا در این مراسم توزیع خواهد شد.

اسماعیل احمدی فرماندار مریوان که صدایش از دور در میان جمعیت ضعیف شنیده می شود در سخنانی کوتاه از مردم مریوان برای مهمانوازیشان تشکر می کند. او می گوید: «به مردم مرزدار و غیور مریوان دستمریزاد می گویم برای این مهمانوازی. این برنامه از سوی خیرین و مردم نجیب مریوان تدارک دیده شده است و زوار امام حسین امشب را مهمان مردم این دیار بوده اند.»

زریوا در درون خود اشک شوق می ریزد و کودکان بازیگوش با خنده های کودکانه شان زیر درخت های پارک شانو در مریوان، همه تئوری های توطئه را به سخره گرفته اند. مردم نشان دادند چقدر برادری و برابری ساده است اگر بگذارند. اگر بگذارند.......

کد خبر 2760312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha