اختلاف نظر آمریکا و کردها بر سر اداره مناطق عرب نشین شرق سوریه

سرویس جهان- دیپلماتهای غربی به رویترز گفته اند، آمریکا بر خلاف نظر کردها معتقد است باید عرب های شرق سوریه در امور این مناطق نقش بیشتری بر عهده داشته باشند.

به گزارش کردپرس، تنش و درگیری میان نیروهای دموکراتیک سوریه و برخی قبایل عرب شرق استان دیرالزور سوریه که بیش از یک هفته ادامه داشته، تاکنون 150 کشته بر جای گذاشته است.

صفحه سفارت آمریکا در سوریه در شبکه اجتماعی ایکس، از سفر یک هیئت آمریکایی متشکل از نماینده ویژه این کشور در شمال شرق سوریه و فرمانده کل نیروهای ائتلاف مبارزه با داعش در عراق و سوریه، به منطقه تحت کنترل کردهای سوریه خبر داد. هیئت آمریکایی هم با مقامات سیاسی و نظامی کرد سوریه و هم با برخی رهبران قبایل دیدار و گفتگو کرده اند. بر اساس بیانیه مذکور طرفین بر سر رسیدگی به موارد مورد اختلاف کردها و اعراب که علت اصلی این خشونتها عنوان شده، با هم توافق کرده اند.

 خبرگزاری رویترز علت اصلی این درگیریها را نه بازداشت یکی از رهبران نظامی عرب نزدیک به نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها، بلکه اعمال تبعیض مدیریت خودگردان کردی علیه مناطق عرب نشین شرق سوریه عنوان کرده است.

 این خبرگزاری به نقل از دیپلماتهای غربی گزارش داد که آمریکا نیز موافق سهم بیشتر اعراب در اداره امور مناطق عمدتا عرب نشین دیرالزور است اما مقامات کرد ظاهرا تاکنون در برابر این خواسته مخالفت کرده اند.

برخی اندیشکده های آمریکایی مانند انستیتو واشنگتن برای امور خاور نزدیک که مشاور سیاسی دولت آمریکا در امور خاورمیانه محسوب می شود، بر لزوم تعامل بیشتر مدیریت خودگردان کردی با مناطق عرب نشین سوریه و واگذاری مدیریت این مناطق به اعراب تاکید کرده و به مقامات آمریکایی نیز توصیه کرده است که مقامات کرد را برای این منظور تحت فشار قرار دهند. در بیشتر گزارشها و تحلیل هایی که این روزها درباره علت درگیری کردها و اعراب در دیرالزور منتشر شده، بر لزوم تغییر ساختار نهادهای سیاسی و نظامی در این مطنقه و اختصاص سهم بیشتر به اعراب تاکید شده است. در چنین گزارشهایی که قبلا در مورد منطقه ارائه شده بود، هشدارهایی در مورد احتمال بروز تنش و درگیری میان کردها و اعراب این منطقه، در صورت عدم توجه مقامات کرد به مطالبات اعراب داده شده بود.

با این حال برخی مقامات کرد در مدیریت خودگردان کردی، عوامل خارجی را علت اصلی بروز تنش و خشونت در دیرالزور دانسته اند.

بر اساس گزارش رویترز دولت آمریکا این روزها خواستار توجه بیشتر به مطالبات اعراب در دیرالزور شده است.

بر این اساس، یکی از مطالبات اصلی اعراب این منطقه سودمند شدن از نفت استخراج شده از میادین نفتی این منطقه است که تحت کنترل کامل کردها و نیروهای آمریکایی قرار دارد.

این خبرگزاری ادعا کرد که شبه نظامیان وابسته به قبایل عرب، اخیرا در مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه پیشروی داشته اند اما نیروهای کرد در دو روز گذشته بیشتر این مناطق را باز پس گرفته اند.

کد خبر 2760379

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha