اردوغان از قبایل عرب در درگیری‌ها علیه نیروهای SDF حمایت کرد

سرویس سوریه - «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در درگیری‌های نیروهای SDF با داعش در استان نفت‌خیز دیرالزور در شرق سوریه از قبایل عرب شرکت کننده در این درگیری‌ها حمایت کرد و اقدامات آنها را «مبارزه‌ای اصولی برای کرامت» خواند.

به گزارش کردپرس، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در درگیری‌های نیروهای سوریه دموکراتیک(SDF) متحد محلی ایالات متحده آمریکا با داعش در استان نفت‌خیز شرقی دیرالزور سوریه از قبایل عرب شرکت کننده در این درگیری‌ها حمایت کرد و اقدامات آنها را «مبارزه‌ای اصولی برای کرامت» خواند.

به نوشته المانیتور، اردوغان روز دوشنبه هنگام بازگشت از روسیه پس از دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به خبرنگاران گفت: «صاحبان واقعی دیرالزور قبایل عرب هستند.»

اظهارات او این ادعاها را تقویت کرد که ترکیه در راستای کارزار دائم خود برای نابودی مدیریت خودگردان شمال و شرق سوریه (AANES) به تشدید ناآرامی ها کمک می‌کند. آنکارا می‌گوید مدیریت خودگردان که تحت حفاظت نظامی آمریکا خارج از کنترل دولت مرکزی سوریه عمل می‌کند به دلیل ارتباط نزدیک آن با حزب کارگران کردستان (PKK) تهدیدی برای امنیت ملی ترکیه محسوب می‌شود.

اردوغان همچنین تاکید کرد که پوتین با او موافق است که این مسئله مهم است که به عنوان قبایل عرب به عنوان صاحبان اصلی منطقه برای مبارزه با SDF با هم متحد شده‌اند.

اردوغان ادامه داد: « مشخص است که تسلیحات و مهمات ارائه شده از سوی آمریکا به SDF در خدمت تقویت صلح در منطقه نبوده است. تک تک سلاح هایی که به SDF داده شده به ریختن خون و خدشه دار شدن تمامیت ارضی عراق و سوریه کمک کرده است.»

ترکیه مدت‌هاست که واشنگتن را تحت فشار گذاشته است تا اتحاد خود با SDF را کنار بگذارد و اخیرا از آمریکا خواسته است تا ۹۰۰ نیروی ویژه خود را از این منطقه خارج کند.

درگیری بین نیروهای SDF و قبایل عرب که در مناطق تحت کنترل آن زندگی می‌کنند، فرصت‌هایی را برای مخالفان حضور نیروهای کرد در این مناطق ایجاد می‌کند. همزمان با رویارویی نیروهای SDF و افراد قبایل عرب در دیرالزور، شبه‌نظامیان عرب سنی مورد حمایت ترکیه به مناطق تحت کنترل نیروهای SDF در نزدیکی منبج و تل‌تمر در شمال‌ سوریه حمله کردند.

ژنرال پت رایدر سرپرست مطبوعاتی پنتاگون روز سه شنبه اخبار مربوط به درگیری‌ها در دیرالزور را کم اهمیت جلوه داد و گفت: «تمرکز ما بر روی ماموریت شکست داعش خواهد بود و ما می‌دانیم که بازیگران متعددی در منطقه وجود دارند و گاهی اوقات دیدگاه‌های متفاوتی در مورد مسائل وجود خواهد داشت.»

با این حال رایدر اعلام کرد که ایالات متحده تصمیمی جهت کنار گذاشتن نیروهای SDF به نفع نیروهای جایگزین ندارد.

رایدر به خبرنگاران گفت: «ما به همکاری با SDF و سایر شرکای منطقه‌ای و جامعه بین‌المللی در مأموریت شکست داعش ادامه خواهیم داد.»

رهبران کرد سوری به صورت علنی «نیروهای خارجی» را به خاطر درگیری‌هایی که بیش از ۷۰ تن از جمله حداقل ۹ غیرنظامی کشته برجای گذاشت، مقصر می‌دانند. اما آنها به دلیل ترس از برانگیختن خشم این نیروها از ذکر نام آنها خودداری می‌کنند.

«فرهاد شامی» سخنگوی SDF نیز به المانیتور گفت، ترکیه به جای تمرکز بر دیرالزور باید کارزار نژادپرستانه سیستماتیک خود را متوقف کند و سخنان نفرت انگیز علیه پناهجویان عرب در ترکیه را متوقف کند.

شامی گفت: «بر خلاف روایتی که اردوغان و دولت او می‌خواهند به تصویر بکشند، وضعیت میدانی در دیرالزور متفاوت است: همه قبایل عرب متحد هستند و فعالانه با نیروهای SDF در عملیات علیه گروه‌های مسلح مشارکت می‌کنند.

کد خبر 2760501

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha