شما صلاحیت محاکمه من را ندارید/اگر کوبانی نبود الان داعش اینجا بود

سرویس ترکیه - سری ثریا اوندر در نشست دادگاه کوبانی آن را غیر قانونی توصیف کرد و محاکمه کردن خودش را خارج از صلاحیت هیات حاکمه دانست.

به گزارش کردپرس، سری ثریا اوندر نماینده حزب چپ سبز (حزب جایگزین HDP) در مجلس ترکیه، در سخنانی در نشست دادگاه موسوم به دادگاه کوبانی، پرونده دادگاه کوبانی را غیر قانونی دانست و خطاب به هیات حاکمه گفت که به دلیل این که او نماینده مجلس ترکیه است، دادگاه نمی تواند او را محاکمه کند.

اوندر با یادآوری اینکه او نماینده همچنین نایب رئیس مجلس است، گفت: «یک رویه قضائی غیر قانونی تحت نظارت تصمیمات دادگاه قانون اساسی ایجاد شده است که گویی ادله خودشان را از خورجین چرچی ها (دستفروشان قدیمی دوره گرد) جمع آوری کرده اند.»

او با اشاره به ممنوعیت خروج از کشور علیه خودش گفت: «من با رأی مردم به نمایندگی این مجلس انتخاب شدم و وظایف، موقعیت و جایگاه من را آیین نامه داخلی در قانون اساسی تعیین می کند. من به اتفاق آرا به عنوان نایب رئیس مجلس انتخاب شده ام. با این حال شما همیشه درخواست لغو ممنوعیت سفر بین المللی من را رد کرده اید. رای دهندگان من هم در برلین هستند و هم در پاریس. کاری که ما در آنجا انجام می دهیم، کار سیاسی هست. این وضعیت وضعیتی متناقض است.»

او در نقد وضعیت دوگانه خود در پیشگاه قانون ترکیه گفت: «من هم مصونیت قضائی مجلس را دارم هم در این دادگاه به عنوان متهم نشسته ام. هم قانون گذار هستم و هم متهم. چطور باید از این وضع خارج شوم؟ چه چیزی رخ داده که اتهامات جدیدی علیه من ایجاد شد است؟ شما نمی توانید مرا مجبور کنید که در برابر اتهامات خیالی شما از خودم دفاع کنم.»

اوندر در ادامه با اشاره به درگیری های کوبانی گفت: «داعش در اینجا حضور ندارد. اگر مقاومت کوبانی نبود، الان داعش در آدانا بود.»

نماینده کرد افزود: «اینجا شهر "ابزوردستان" (تهی شدن از معنا و به سخره گرفتن شدن هر چیز) است. در اینجا هیچ تُرکی که شعار "خوشا هر که می گوید ترک است" را تکرار می کند، احساس خوشبختی ندارد.»

گفتنی است، سری ثریا اوندر نماینده 61 ساله کرد اهل آدی یامان، که بیشتر سال های زندگی خود را به عنوان یک فعل سیاسی طی کرده است، پیش از نمایندگی مجلس به عنوان بازیگر، کارگردان و نویسنده همچنین روزنامه نگاار فعالیت می کرد. او تسلط گسترده ای بر متون نمایشی مطرح دارد و با قدرت حافظه بالا و حاضر جوابی شگفت انگیزش یکی از نمایندگان پر سر و صدای مجلس است. اوندر در تمام سخنرانی های خود نقبی به نیز به متون نمایشی اعتراضی می زند و این موضوع دستمایه بسیاری از آثار فکاهی سیاسی در فضای هنری ترکیه تبدیل شده است.

شما صلاحیت محاکمه من را ندارید/اگر کوبانی نبود الان داعش اینجا بود

کد خبر 2760612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha