پروژه راه آهن همدان - سنندج در ایستگاه آخر/ارزش راه آهن سنندج بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان است

استاندار کردستان از افتتاح پروژه راه آهن تهران - همدان – سنندج با ارزش بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش کرد پرس، اسماعیل زارعی کوشا در گفت و گو با خبرنگاران در حاشیه بازدید از پروژه راه آهن همدان - سنندج با اعلام اینکه چشم انتظاری بیش از ۱۸ ساله کردستانی ها برای شنیدن سوت قطار به ایستگاه آخر رسیده است، گفت: به هنگام شروع به کار دولت سیزدهم این ابر پروژه بعد از گذشت ۱۸ سال عملیات ساخت تنها ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما در یک سال گذشته با عملیات جهادی پیشرفت فیزیکی این پروژه مهم ریلی به ۹۶درصد رسیده است.

وی با اعلام اینکه هم اکنون در چند جبهه  و شیفت کاری عملیات راه آهن همدان – سنندج در دست اجراست، اظهار کرد: امیدواریم این پروژه تا پایان مهر ماه سال جاری با حضور ریاست جمهوری افتتاح و با اعزام نخستین کاروان مسافر به مشهد مقدس، به خط سراسری راه آهن کشور متصل شود.

استاندار کردستان با اشاره به دستاوردهای سفر ریاست جمهوری و اختصاص یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای پایان عملیات اجرایی این پروژه در کردستان، افزود: تاکنون از مجموع اعتبارات سفر رئیسی، یک هزار و ۱۰۴ میلیارد تومان به شرکت زیرساخت برای اجرای پروژه پرداخت شده است و مابقی اعتبار مصوب نیز به زودی واریز می شود.

زارعی کوشا با اشاره به اهمیت راه آهن تهران – همدان - سنندج و تاثیر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این پروژه در توسعه متوازن کردستان به ویژه در حوزه افزایش سرمایه گذاری خارجی و داخلی و توسعه مبادلات تجاری، ادامه داد: فرایند مطالعه و امکان سنجی ادامه خط راه آهن سنندج به مرز بین المللی با شماق مریوان از دیگر برنامه های راهبردی دولت در کردستان است.

وی با اعلام اینکه مردم کردستان شایسته بهترین خدمت صادقانه هستند یادآور شد: با اتمام و افتتاح راه آهن همدان – سنندج توسعه پایدار در حوزه اقتصاد کشاورزی، گردشگری، صنعتی و خدماتی اتفاق می افتد؛ چون در تمام کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه حمل و نقل ریلی نقش بی بدیلی در امنیت سرمایه گذاری و توسعه پایدار دارد.

استاندار کردستان بیان کرد: در فاز نخست این پروژه امکان جابجایی ۳۰۰ هزار نفر مسافر و ۶۰۰ هزار تن بار در سال، پیش بینی شده است که این ظرفیت مهم در خط ریلی کردستان در افق بلند مدت تا ۶۰۰ هزار نفر مسافر و جابجایی ۳ میلیون تن بار در سال مطالعه و برنامه ریزی شده است.

زارعی کوشا گفت: حمل و نقل ریلی از جمله بخش های زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود.

وی راه آهن را به عنوان یک عامل بسیار کارآمد در زمینه حمل و نقل  عنوان کرد و افزود: راه آهن از دیدگاه توسعه پایدار آنقدر مهم است که گسترش خطوط ریلی از معیارهای توسعه  اقتصادی و زیست محیطی کشورها به شمار می رود.

استاندار کردستان با اعلام اینکه  هم اکنون پیمانکار و شرکت زیرساخت شبانه روز برای اتمام این مگا پروژه در چند جبهه کاری فعالیت دارند اظهار کرد: مسیر ریلی همدان - سنندج از ایستگاه راه آهن همدان آغاز می شود و پس از عبور از حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالح آباد و قروه در گردنه صلوات آباد به ایستگاه سنندج می رسد.

کد خبر 2760624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha