کردستان ششمین استان بیکار ایران در بهار 1402 / رکورد زنی در تورم سالانه

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران که در چند روز گذشته منتشر شده است، استان کردستان با نرخ بیکاری 10.4 درصد در رتبه ششم بیکاری در میان استان های ایران قرار گرفته است.

به گزارش کرد پرس، نکته مهم در این میان بر اساس داده های مرکز آمار این است که 4 استان از 5 استانی که  نرخ بیکاری آنها از استان کردستان بیشتر است در این مدت روند بیکاری در آنها «کاهشی» بوده است. به این معنی که نرخ بیکاری آنها در بهار 1402 نسبت به این نرخ در سال 1401 کاهش داشته است اما این شاخص در استان کردستان افزایشی بوده به طوری که در نرخ بیکاری 10.2 درصد استان در بهار 1401 در سال جاری به 10.4 درصد افزایش یافته است. 

شاخص مورد توجه دیگر در داده های مرکز آمار ایران نرخ مشارکت اقتصادی است که البته در این شاخص استان کردستان وضعیتش نسبت به بهار 1401 کمی بهتر است به گونه ای که نرخ مشارکت اقتصادی در استان از 42.3 در بهار سال گذشته به 43 درصد در بهار امسال ارتقاء یافته اما همچنان در این شاخص در رتبه 11 کشوری قرار دارد و نرخ مشارکت اقتصادی در 21 استان بهتر از کردستان است. 

در شاخص نسبت اشتغال نیز در بین جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر بر اساس آخرین داده های مرکز آمار ایران، کردستان از ۳۸ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۳۸.۵ در سال ۱۴۰۲ رسیده و جایگاه ۱۲ کشور را به خود اختصاص داده است.

بررسی شاخص نرخ بیکاری نشان می دهد در سال جاری نسبت به بهار سال ۱۴۰۱، ۲۵ استان کشور نرخ بیکاری کاهشی داشته اند در حالی که کردستان روند افزایشی داشته و ۶ استانی نیز که روند افزایشی در بیکاری داشته اند، همچنان نرخ بیکاری پایین تری نسبت به کردستان دارند.

در خصوص شاخص نرخ تورم نیز همین وضعیت بر کردستان حاکم است یعنی تمامی شاخص ها منفی بوده و در نرخ تورم ماهیانه، سالیانه، نقطه به نقطه و حتی شاخص کل هم کردستان نسبت به میانگین کشوری و در مقایسه با دیگر استان های کشور روند افزایشی داشته است.

در حالی که میانگین شاخص کل کشور در مرداد ماه سال جاری ۱۹۷.۷ درصد است این رقم در کردستان ۲۱۱.۵ درصد است، همچنین شاخص نرخ تورم سالانه در کردستان ۵۳.۱ درصد بوده که میانگین کشوری آن ۴۶.۷ درصد است و در رتبه چهارم کشور قرار گرفته است.

همچنین در بحث شاخص نرخ تورم ماهیانه نیز کردستان رتبه پنجم را به خود اختصاص داده و از ۲.۴ درصد به ۳.۰ درصد رسیده است و شاخص نرخ تورم نقطه به نقطه نیز از ۴۵.۴ درصد در مرداد ماه سال جاری نسبت به مرداد ماه سال ۱۴۰۱ که ۴۶.۷ درصد بوده روند افزایشی داشته است و کردستان را در رتبه چهارم قرار داده است.

تمام شاخص های آماری مرکز آمار ایران نشان می دهد که وضعیت کردستان در حوزه های مختلف اشتغال، بیکاری، مشارکت اقتصادی و ... در بهار سال ۱۴۰۲ نسبت به بهار سال ۱۴۰۱ بدتر شده و شاخص نرخ تورم نیز همچنان صعودی است و مردم کردستان بیش از پیش زیر فشارهای اقتصادی قرار گرفته اند.

علیرغم اینکه دولت مردان در کردستان همچنان اصرار دارند که در طول یک سال گذشته در حوزه اشتغال، بیکاری، مشارکت های اقتصادی، کاهش نرخ تورم، بهبود وضعیت معیشت مردم و ... وضعیت را بهبود بخشیده اند، اما داده های مرکز آمار ایران نشان می دهد این سخنان تنها در حرف بوده و در عمل اتفاق خاصی در این حوزه ها نیفتاده است.

کد خبر 2760759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha