فشار ترکیه بر عراق برای قرار دادن پ.ک.ک در لیست گروه های تروریستی

کارشناسان مسائل عراق و کردها معتقدند فشارهای ترکیه بر عراق برای به رسمیت شناختن پ.ک.ک به عنوان یک گروه تروریستی افزایش یافته است.

این کارشناسان از تلاش ترکیه برای وادار کردن عراق به پیوستن به کارزار علیه پ.ک.ک در داخل عراق خبر داده اند و یکی از اقدامات جدی ترکیه در مقابله با پ.ک.ک را وادار کردن بغداد به قرار دادن نام پ.ک.ک در لیست گروه های تروریستی عنوان کرده اند.
کارشناسان مسائل عراق و کردها معتقدند ترکیه تلاش می کند با تحت فشار قرار دادن بغداد برای درج نام پ.ک.ک در لیست گروه های تروریستی، فعالیت این گروه معارض کرد در خاک عراق را محدود کند.
به گفته رومی نصر، تحلیلگر مسائل خاورمیانه، اخیرا وضعیت و موقعیت حزب کارگران کردستان ترکیه یا پ.ک.ک در خاک عراق، به ویژه در اقلیم کردستان برجسته تر شده است. او معتقد است عراق به خواسته ترکیه مبنی بر هشدار به گروه های کرد نسبت به انجام عملیات نظامی علیه ترکیه و احترام به حاکمیت این کشور تن می دهد و از آنها می خواهد از خاک این کشور برای حمله به ترکیه استفاده نکنند.
گوکچه هوبار، تحلیلگر مستقل ترکیه ای نیز معتقد است ترکیه همچنان با اصرار از عراق می خواهد پ.ک.ک را به عنوان یک گروه تروریستی به رسمیت بشناسد. او تاکید کرد که برخی عوامل نظامی پ.ک.ک از داخل خاک عراق علیه ترکیه عملیات نظامی انجام می دهد که این مسئله باعث نگرانی ترکیه می شود. این مسئله باعث شده آنکارا از بغداد بخواهد این حملات را خنثی کند.
محمد صالح، کارشناس مسائل کردها نیز معتقد است عراق تنها در صورتی با خواسته ترکیه موافقت می کند که این مسئله در خدمت منافع ملی این کشور باشد. به گفته وی در صورتی که منافع ملی عراق تامین شود بغداد با آنکارا در این خصوص همراهی می کند.

کد خبر 2760774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha