مرز موقت هنگه ژال بانه بازگشایی شد

سرویس کردستان- در راستای کمک به معیشت و حل مشکلات اقتصادی مرزنشنیان و خواسته به حق مردم شهرستان بانه مرز موقت هنگه ژال بازگشایی شد.

 به گزارش خبرنگار کرد پرس، استاندار کردستان شامگاه چهارشنبه در آیین افتتاح مرز موقت هنگه ژال بانه گفت: موضوع بازگشایی مرزهای موقت بانه از خواسته های مهم و به حق مردم مرزدار بانه است که با همکاری و همراهی ماموستاییان، معتمدین، بازاریان و .....پیگیری شد.

اسماعیل زارعی کوشا گفت: در راستای خواسته به حق مردم شهرستان بانه مکاتبات و دیدارهای با مقامات کشوری انجام شده و شورای تامین استان و دستگاه های نظارتی دلسوزانه برای حل این مشکل همراهی و همکاری کردند.

وی با بیان اینکه مرزبانان باید از مرزها به عنوان ناموس وطن دفاع کنند یاد آور شد: برخورد با متجاوزین به مرزها در تمام دنیا یک اصل مسلم و قانونی قطعی است و در هیچ کشوری با اندازه ایران با این موضوع مماشات نشده که مهمترین دلیل ان معشیت مرزنشینان است.

وی با اشاره به بسته شدن این مرز در سالهای قبل اضافه کرد: چند سال قبل این مرزها به دلایل مختلف تعطیل شد اما قبل از آن زمانی مرزنشینان از مزایای آن بهره می بردند که تعطیلی بازارچه مشکلاتی را برای مرزنشینان ایجاد و نابسامانی در مرزها شکل گرفت.

زارعی کوشا با بیان اینکه در آینده بازارچه های دیگر نیز بازگشایی می شود گفت:برای توانمندسازی و بهره گیری مرزنشینان از مزایای مرز بازگشایی مرز موقت گله سوره و مرزهای موقت دیگر در استان در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری برای خدمت به مرزنشنیان اظهار داشت: در راستای تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری برای خدمت به مرزنشینان و رفع مشکلات آنان این بازارچه موقت بازگشایی شد.

استاندار کردستان ادامه داد: بازگشایی این مرزها اقدامی موقت و مسکنی برای حل مشکلات است باید در آینده برای حل مشکلات مرزنشینان و توانمندسازی آنها شرایط مناسبی فراهم کنیم.

وی گفت: در سفر اخیر ریاست جمهوری به کردستان تمام مرزهای استان را به صورت هوایی بازدید کردند و از نزدیک تمام مشکلات مرزنشینان را بررسی و در جریان همه مسائل و مشکلات مرزنشنیان قرار گرفتند و موضوع بازگشایی معابر موقت مرزی و مشکل کولبران نیز مطرح شد.

زارعی کوشا ادامه داد: امیداوارم شرایطی فراهم شود که به گذرگاه های موقت نیاز نداشته باشیم و برای معیشت مرزنشنیان به صورتی برنامه ریزی شود شان و شخصت مرزنشنیان حفظ شود.

فرماندار شهرستان بانه نیز  گفت: بازگشایی این مرز موقت همچنانکه در گذشته تیز تجربه کردیم تحویلی بزرگ در اقتصاد بانه و استان ایجاد می کند و باعث رونق تجاری و گردشگری می شود.

کمال خدری افزود: بازگشایی این مرز با تلاش و پیگیریهای استاندار کردستان و نماینده مردم شهرهای سقز و بانه در راستای خواسته اکثریت مردم این منطقه به نتیجه رسید.

خدری با بیان اینکه معابر موقت مرزی هنگه ژال و گله سور در سال ۱۳۹۶ بنابر دلیل مختلف بسته شده گفت: تمام مرزنشینان شهرستان بانه که کارت مرزنشینی دارند می توانند از مزایای مرزیک  در مرز موقت هنگه ژال بهره مند شود.

وی اظهار داشت: علارغم توطئه دشمنان در چهار دهه پیروزی انقلاب اسلامی با اشتیاق و توان به مناطق محروم خدمت رسانی شده و خدمات عمرانی و آبادی در همه بخش به سرعت در حال انجام است.

خدری افزود: به کوخ ها و روستاهای صعب العبور خدماتی مانند راه، گاز، برق و خدمات آموزشی و بهداشتی ارائه شده و در ۲ سال اخیر نیز ۴۰۰ پروژه با اعتبار یک هزار میلیارد تومان به بهره برداری رسید.

وی یادآور شد: مردم شهرستان بانه به اختیار الدینی ها مشهور هستند که با پیروزی انقلاب اسلامی همراه و همگام با نظام بودند و از ارزشهای انقلاب و نظام دفاع کردند.

فرماندار شهرستان بانه ضمن تقدیر از تلاش های مرزبانی شهرستان بانه گفت: نیروهای مرزبانی در کمتر زمان ممکن شرایط را برای بازگشایی این مرز فراهم کردند.

کد خبر 2760787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha