نقش احتمالی ترکیه در حوادث کرکوک

سرویس جهان- برخی کارشناسان مسائل کردها معتقدند مداخلات و اظهارنظرهای مقامات ترکیه در  بوجود آمدن تنش اخیر در شهر کرکوک نقش داشته است.

به گزارش کردپرس، بر اساس گزارش رسانه های اقلیم کردستان، حداقل 4 تن در تنش های اخیر در شهر کرکوک که پس از اعلام بازگشایی قریب الوقوع دفاتر حزب دموکرات کردستان عراق در این شهر و مسدود شدن راه اصلی این شهر به اربیل بوجود آمد، جان خود را از دست دادند. برخی مقامات ترکیه از جمله رئیس جمهور این کشور با اشاره به سکونت ترکمانها در این شهر درباره این تنشها اظهارنظر کردند.

برخی تحلیلگران مسائل کردها معتقدند ترکیه در تشدید تنش در این شهر دخالت دارد و یکی از عوامل بالاگرفتن اختلافات بر سر اداره این شهر مورد مناقشه است.

مسعود عبدالخالق، کارشناس مسائل کردها و رئیس موسسه تحقیقاتی استاندارد در اقلیم کردستان در این باره به نشریه نیوعرب گفت: تنشها در کرکوک به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله این عوامل سفر اخیر هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه به عراق، دیدار او با ترکمانهای عراق و نیز اظهارنظر او درباره این که کرکوک یک شهر ترکمانی است، ارتباط دارد.

کاروخ نورالدین، مدیر روابط عمومی و رسانه در دانشگاه اربیل نیز با اشاره به روابط خوب حزب دموکرات کردستان عراق و دولت ترکیه، به احتمال دست داشتن ترکیه در ایجاد تنشهای اخیر در کرکوک اشاره کرد و به این نشریه گفت: احتمال حمایت ترکیه از حزب دموکرات کردستان عراق و تلاش برای ایجاد ائتلاف میان این حزب و جبهه ترکمانی در کرکوک، در جریان انتخابات شوراهای استانی عراق که امسال برگزار می شود، وجود دارد.

صدیق حسن سوکرو، کارشناس مسائل سیاسی در اربیل نیز احتمال ایفای نقش ترکیه در تنشهای کرکوک را رد نکرد. او به نشریه المانیتور گفت: این احتمال وجود دارد که ترکیه حزب دموکرات کردستان عراق را به ایجاد همپیمانی با ترکمانها و اعراب سنی سوق دهد تا حزب دموکرات هم به جای حمایت از گزینه اتحادیه میهنی برای استانداری کرکوک، از نامزد ترکمانها برای تصدی پست استاندار این شهر حمایت کند.

کد خبر 2760792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha