فیدان: در حال مذاکره فشرده درباره پروژه «جاده توسعه ترکیه–عراق» هستیم

سرویس ترکیه - هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه از تداوم مذاکرات پیرامون پروژه «جاده توسعه ترکیه–عراق» خبر داد.

هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه در یک نشست خبری مشترک با جیمز کلورلی همتای انگلستانی خود در آنکارا از مذاکرات فشرده بین ترکیه با کشورهای عراق، امارات و قطر پیرامون پروژه «جاده توسعه ترکیه–عراق» خبر داد.

فیدان با بیان اینکه مسیرهای تجاری جدید پس از این تحولات ژئوپلیتیکی در سال‌های اخیر از جمله اپیدمی کووید-19، جنگ روسیه و اوکراین و رقابت بین غرب و چین، اهمیت بسیار پیدا کرده اند، گفت: «علاوه بر این مسیرهای تجاری جدید، سایر مسیرهای تجاری نیز که به صورت نظری مطرح شده بودند، در دستور کار قرار گرفته اند.»

او افزود: «مسیر تجاری تنها به معنای نقطه تلاقی تجارت نیست، بلکه بازتابی از رقابت ژئواستراتژیک است.»

هفته گذشته یادداشت تفاهمی برای کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا در اجلاس سران گروه 20 امضا شد. فیدان با اشاره به این یادداشت تفاهم گفت: «یکی دیگر از پروژه های کریدور که در جلسات گروه 20 با حضور رئیس جمهور کشورمان در دستور کار قرار گرفت و حمایت ما از آن تایید شد، پروژه جاده توسعه است که از خلیج فارس آغاز و از عراق می‌گذرد. ​​ترکیه در حال حاضر مشغول این کار است. به خصوص عراق، امارات، ترکیه و قطر در حال مذاکره فشرده در این زمینه هستند.»

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه تاکید کرد: «رئیس جمهور کشورمان در دیدار با شیخ محمد بن زاید آل نهیان رئیس امارات با این که کار رسمی نهایی در این زمینه تکمیل و ظرف چند ماه آینده عملی شود، موفقت کرده است. ما همچنین نتایج این دیدار مقدماتی را به مقامات عراقی منتقل کردیم.»

فیدان با تاکید بر اینکه مطالعات مشابه ادامه خواهد داشت، ابراز امیدواری کرد که چنین مطالعاتی هم برای منطقه و هم برای بشریت مفید باشد.

کد خبر 2760847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha