وضعیت وخیم مالی اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- مسئول ارتباطات خارجی دولت اقلیم کردستان عراق می گوید دولت اقلیم کردستان عراق هیچ پولی برای پرداخت دستمزد شرکت های نفتی خارجی و جریمه دادگاه پاریس به بغداد را ندارد و امید زیادی هم به توافق مالی با بغداد نیست.

سرویس جهان- صفین دزه ایی، مسئول ارتباطات خارجی دولت اقلیم کردستان در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ، وضعیت اقتصادی اقلیم کردستان عراق را به خاطر عدم ارسال سهم این منطقه از بودجه فدرال عراق توسط بغداد و توقف صادرات نفت این منطقه از طریق ترکیه نامناسب توصیف کرد.

او درباره مذاکرات هفته گذشته دولت اقلیم کردستان با بغداد گفت: ملاقات های خوبی صورت گرفت و به نظر می آمد که امیدوارکننده تر باشد. دو ایده مطرح شد که می تواند مناقشه را پایان دهد. این امیدواری وجود دارد که پیشرفت هایی حاصل شود.

صفین دزه ایی عدم توافق با بغداد را ناشی از تاکید در بغداد بر تمرکزگرایی و نادیده گرفتن موقعیت خودگردان اقلیم کردستان دانست و گفت: متاسفانه سیاستمدارانی در بغداد هستند که معنای فدرالیسم را نمی دانند و بر طبل تمرکزگرایی می کوبند.

او توافق اربیل با بغداد بر سر بودجه در آینده ای نزدیک را بعید دانست اما گفت جای امیدواری و خوشبینی وجود دارد.

مسئول وزارت ارتباطات خارجی دولت اقلیم کردستان زیان های ناشی از توقف صادرات نفت اقلیم کردستان از طریق ترکیه، از آوریل گذشته تاکنون را حدود 5 میلیارد دلار تخمین زد.

او یکی از عوامل ادامه صادرات نفت اقلیم کردستان را جریمه 1.5 میلیارد دلاری دانست که در حکم دیوان داوری بین المللی در پاریس برای ترکیه در نظر گرفته شده است زیرا این کشور به صدور غیرقانونی نفت اقلیم کردستان بدون رضایت دولت مرکزی عراق محکوم شده است. مسئول ارتباطات خارجی اقلیم کردستان تاکید کرد نه ترکیه و نه دولت اقلیم کردستان قصد ندارند این جریمه را به بغداد پرداخت کنند. او تاکید کرد اربیل پولی برای پرداخت این جریمه به بغداد ندارد و در نهایت باید سه طرف این مشکل را بر اساس میزان مسئولیت های خود حل کنند.

این مقام ارشد دولت اقلیم کردستان همچنین از کاهش شدید تولید نفت خام در اقلیم کردستان، به دلیل عدم پرداخت دستمزد شرکت های نفتی خارجی خبر داد. او تاکید کرد که اقلیم کردستان توان پرداخت دستمزد آنها را ندارد اما آنها همچنان  به حضور در اقلیم کردستان ادامه می دهند.

کد خبر 2760871

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha