تلاش آمریکا برای از سرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- کاخ سفید ضمن استقبال از توافق اربیل و بغداد بر سر ارسال بخشی از بودجه از سوی دولت مرکزی به اقلیم کردستان، از تلاش دولت آمریکا برای باز شدن خط لوله نفتی اقلیم کردستان- ترکیه خبر داد.

به گزارش کردپرس، جک سولیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با انتشار بیانیه ای از توافق هفته گذشته میان دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق استقبال کرد و نوشت: «ما از تصمیم دولت عراق برای ارسال مبلغ بیشتری پول به اقلیم کردستان برای اطمینان یافتن از پرداخت حقوق کارمندان و تثبیت ثبات و توسعه خرسند هستیم.»

مشاور امنیت ملی آمریکا مذاکرات هفته گذشته میان هیئت دولت اقلیم کردستان و مقامات دولت مرکزی عراق را سازنده توصیف کرده است.

مشاور امنیت ملی آمریکا گفته است آمریکا با همه طرفین مرتبط برای باز شدن هرچه زودتر خط لوله نفتی میان عراق و ترکیه تعامل می کند.

سولیوان همچنین بر ادامه تعامل گسترده برای ارتقا ثبات و امنیت عراق و تلاش برای یافتن راه حل های مطمئن و ماندگار به منظور حل مسائل معلق میان اقلیم کردستان و دولت عراق تاکید کرده است.

قبل از دیدار هیئت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق، نامه ای منتسب به مسرور بارزانی خطاب به کاخ سفید و تقاضای او برای مداخله دولت آمریکا در مسائل مورد اختلاف میان اربیل و بغداد منتشر شد. مسرور بارزانی در این نامه وضعیت اقتصادی اقلیم کردستان ناشی از قطع صادرات نفت اقلیم کردستان به ترکیه و خودداری بغداد از ارسال سهم اقلیم کردستان از بودجه عمومی را بسیار وخیم توصیف کرده بود.

صادرات نفت اقلیم کردستان عراق از زمستان گذشته که دیوان بین المللی داوری ترکیه را به خاطر صادرات نفت اقلیم کردستان، بدون رضایت بغداد محکوم کرد، متوقف شده است. نشریات اقتصادی جهان و مقامات اقلیم کردستان زیان ناشی از توقف صادارت نفت این منطقه به ترکیه را بالغ بر 5 میلیارد دلار تخمین زده اند.

کد خبر 2760954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha