عملیات نظامی باکو در قره‌باغ/ ابراز نگرانی روسیه و تشکیل جلسه شورای امنیت ارمنستان

خبرگزاری آذرتاج به نقل از وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گزارش داد که در واکنش به عملیات مین گذاری امروز که به جان باختن تعدادی از اتباع این کشور انجامید، باکو مواضع نیروهای ارمنی این منطقه را هدف قرار داده است.

به گزارش کرد پرس، آذرتاج به نقل از وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نوشت: حمله به مواضع نظامی نیروهای ارمنی قره باغ در واکنش به نقض توافق سه جانبه و به خصوص مین گذاری در جاده فوضولی بوده که به جان باختن ۲ غیرنظامی این کشور منجر شده است.

باکو با متهم کردن نیروهای ارمنی به "وحشت آفرینی" و کاشت مین اعلام کرد: عملیات ضدتروریستی محلی برای سرکوب اقدام های تحریک آمیز و خلع سلاح و  خروج نیروهای مسلح ارمنستان از خاک این کشور آغاز شده است.

به نوشته آدرتاج، فرماندهی نیروهای صلح‌بان روسیه و مرکز نظارتی روسیه – ترکیه در جریان اقدام های جاری قرار گرفته اند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرد که هدف این عملیات نظامی نابودی تاسیسات نظامی ارمنستان است.

تارنمای ارمنستانی "نیوز" نیز به نقل از یکی از نمایندگان مجلس جمهوری خودخوانده آرتساخ (قره‌باغ) گزارش داد که نیروهای جمهوری آذربایجان ۳۰ دقیقه است با خمپاره استپاناکرت (خانکندی) مرکز این منطقه را هدف قرار داده‌اند.

همچنین وزارت دفاع ارمنستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد: هیچ واحد نظامی در منطقه قره‌باغ نداریم و اظهارات جمهوری آذربایجان در این زمینه گمراه‌کننده است.

وزارت امور خارجه ارمنستان نیز از شورای امنیت سازمان ملل و صلح‌بانان روس خواست مانع از اقدام‌های نظامی جمهوری آذربایجان در قره‌باغ شوند.

گزارش شده است که شورای امنیت ارمنستان به ریاست نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور برای بررسی عملیات امروز جمهوری آذربایجان تشکیل جلسه داده است.

در همین حال وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو در حال برقراری تماس با ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مورد وضعیت قره‌باغ است. وزارت امور خارجه روسیه در ادامه عنوان کرد که توافقات مربوط به قره باغ باید برای حل‌وفصل مناقشات میان ارمنستان و آذربایجان به جای تشدید اوضاع اجرا شود. مسکو از ارمنستان و آذربایجان خواست که اقدامات نظامی علیه یکدیگر را متوقف کرده و به حل‌وفصل دیپلماتیک بازگردند.

خبرگزاری آذرتاج همچنین گزارش داد: وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با پیامک، اطلاعیه و بلندگو از مردم غیرنظامی در قره باغ خواسته که از اماکن نظامی فاصله گرفته و از "یگان های نیروهای مسلح ارمنستان" حمایت نکنند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد که جمهوری آذربایجان اعلام کرده برای تخلیه شهروندان منطقه قره باغ مسیرهایی را اختصاص داده است.

در این میان وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه ای اعلام کرد: تنها راه صلح، خروج کامل نیروهای ارمنی از قره باغ است.

کد خبر 2760975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha