تولید ۲۳ هزار تن گردو در سال زراعی جاری در کردستان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری، ۲۳ هزار تن گردو از سطح باغات استان جمع آوری شود که در صورت تحقق این پیش بینی، کردستان رتبه دوم کشور را در تولید این محصول به دست می آورد.

زاهد حاجی میرزایی در گفت و گو با خبرنگار کرد پرس، با بیان اینکه در حال حاضر ۸ هزار و ۲۲۲ هکتار باغ گردو در کردستان وجود دارد، گفت: با پیش بینی افزایش تولید ۵ هزار تنی گردو در سال جاری نسبت به سال گذشته، امسال ۲۳ هزار تن گردو از سطح باغات استان جمع آوری می شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین سطح باغات گردو در کردستان به ترتیب مربوط به شهرستان های سروآباد، سنندج، مریوان و بانه است، اظهار کرد: این شهرستان ها بیش از ۸۰ درصد سطح باغات گردو استان را تشکیل می دهند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان میانگین عملکرد تولید گردوی استان را حدود ۳ تا ۳.۵ تن در هکتار عنوان کرد و افزود: عملکرد سال گذشته گردو استان به دلیل سرمای دیررس بهاره و سرمای زمستان به طور محسوسی کاهش پیدا کرد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو از یک دهه گذشته آغاز شده است، ادامه داد: این طرح برای اصلاح درختانی که دارای عملکرد کم، کیفیت پایین میوه و همچنین حساس به سرمای دیر رس بهاره به اجرا درآمده است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۷ در قالب پروژه سرشاخه کاری اعتبارات دولتی به این طرح اختصاص داده می شود، یادآور شد: اجرای این طرح از سطح ۳۰ هکتار در سال آغاز شده و در سال های اخیر به ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار هکتار رسیده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: اجرای این طرح در استان موفقیت آمیز بوده و در شهرستان های شاخص گردوکاری استان به ویژه بانه و سروآباد این طرح به طور مستمر در باغات گردو انجام می شود.

کد خبر 2761181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha