روستایی جنب مجموعه بین المللی«تخت سلیمان» آب ندارد/ منبع چاه آب فاضلاب است

سرویس آذربایجان غربی- روستای بابانظر تکاب، در چهار کیلومتری مجموعه باستانی و گردشگری بین المللی «تخت سلیمان»، با بیش از هزار نفر جمعیت، آب شرب سالم ندارد و چاه آبی که سال گذشته به مناسب هفته دولت در این روستا افتتاح شد، چاه کاذبی است که آب آن از فاضلاب رودخانه سرچشمه می گیرد! جان مردم هر لحظه در مخاطره است و زنگ خطر سلامت عمومی در این روستا به صدا درآمده است، اما مسئولان هنوز آن را نشنیده اند.

نصرالله محمودی، فعال مدنی شهرستان تکاب در گفت  و گو با خبرنگار کردپرس می گوید: اهالی روستای بابانظر تکاب، آب شرب خود را به دلیل آلوده بودن آب چاه لوله کشی شده از چشمه های اطراف فراهم می کنند، چرا که متاسفانه دومین چاه حفاری شده برای آب شرب مردم این روستا در درون رودخانه آلوده حفر شده و آب موجود در چاه سرریز آب رودخانه است نه چاه!

او اضافه می کند: این چاه در سه، چهار متری چاهی که  منبع آب شرب مردم است قرار دارد گرچه سطحی حفر شده ولی ملاحظه می شود آب آن از بالاتر به داخل چاه می ریزد و از آب زیر زمینی نیست؛ یعنی آبی رودخانه و حاصل فاضلاب روستاهای آغبلاغ و قراولخانه است و کاملا آلوده بوده، علاوه بر این آلودگی به احتمال زیاد دارای آرسنیک هم هست ولی متاسفانه مسئولان بهداشتی شهرستان تکاب توجهی به این موضوع و سلامت عمومی مردم ندارند.

روستایی جنب مجموعه بین المللی«تخت سلیمان» آب ندارد/ منبع چاه آب فاضلاب است

این فعال مدنی با اشاره به اینکه مردم روستای بابانظر تکاب برای  تامین آب شرب به روستاهای اطراف مراجعه کرده و از چشمه های دیگر آب مورد نیاز خود را تامین می کنند، تاکید می کند: بسیاری هم این امکان را ندارند و مجبور هستند از همین آب آلوده استفاده کنند و قطعا در چند سال آینده موج بیماریها دامنگیر مردم خواهد شد و در آن زمان مسئولین فعلی یا بازنشسته شده اند یا از این شهر رفته اند.

محمودی از وقوع اتفاقی نادر در این روستا هم خبر داده و می گوید: چاه مذکور که در مورد آن بحث شد در زمان افتتاح هم آب نداشت لذا همزمان با حضور  فرماندار و سایر مسئولان که برای افتتاح آمده بودند عده ای با تانکر، آب را داخل چاه خالی کردند که بگویند چاهی برای تامین آب شرب مردم روستا ایجاد کرده اند وحالا بعد از یکسال خانه چاه هم می سازند در حالیکه این چاه یک چاه کاذب بوده و آبی ندارد و هر چه هست فاضلاب رودخانه است که وارد آن می شود!

روستایی جنب مجموعه بین المللی«تخت سلیمان» آب ندارد/ منبع چاه آب فاضلاب است

او تصریح می کند:متاسفانه به دلیل ترک فعل های صورت گرفت، سرنوشت زیستی مردم به خطر افتاده و شایسته است که این موضوع از سوی نهاد های بازرسی و امنیتی مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد و حتی سلامت آب های زیر زمینی این منطقه به دلیل نزدیکی به معادن نیز بررسی شود تا زنگ خطر به صدا درنیامده است.

  این فعال مدنی اضافه می کند: باید مشخص شود؛ آیا نتایج آزمایش های اداره امور آب از آب چاه مذکور و سایر چاه های منبع آب شرب مردم، استانداردهای مورد تایید شبکه بهداشت و درمان را دارد؟ و یا اینکه  چند نمونه آزمایش برای شفاف سازی طبق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات  قابل ارائه وجود دارد؟

محمودی اضافه می کند: اهالی روستای بابا نظر که روستایشان در چند قدمی مجموعه باستان و گردشگری بین المللی تخت سلیمان قرار دارد، از توسعه و پیشرفت بی نصیب مانده اند و خواهان رفع تبعیض مدیریتی نسبت به روستا و مشکلات آن هستند.

کد خبر 2761188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha