پیگیر دستیابی به هدف ۳۰ میلیارد دلار مبادله تجاری ایران و ترکیه هستیم

سرویس آذربایجان‌غربی-استاندار آذربایجان‌غربی گفت: افزایش مبادلات تجاری ایران و ترکیه را دنبال می‌کنیم. امیدواریم در نشست‌ کمیته‌های اقتصادی دو طرف روی موضوعاتی که منجر به افزایش مبادلات تجاری در راستای دستیابی به هدف ۳۰ میلیارد دلار مبادله تجاری دو طرف در سال است، تمرکز شود.

به گزارش کردپرس، محمدصادق معتمدیان صبح امروز در ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه که در شهر وان برگزار می‌شود، افزود: اشتراکات تاریخی، قومی و مذهبی ایران و ترکیه بر کسی پوشیده نبوده و مرزهای دو طرف، همواره مرزهای صلح و صفا و دوستی بوده است.

او همچنین با بیان اینکه آذربایجان‌غربی از استان‌های استراتژیک جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، اظهار کرد: آذربایجان غربی شش پایانه مرزی داشته و به نوعی ۲۵ درصد پایانه‌های مرزی کشور در این استان قرار دارد.

استاندار آذربایجان‌غربی به ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک این استان با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان نیز اشاره کرده و یادآور شد: آذربایجان‌غربی در مسیر سه کریدور اصلی بین‌المللی قرار داشته و تنها استانی محسوب می شود که ۵۶۶ کیلومتر مرز مشترک با چهار استان ترکیه دارد.

معتمدیان همچنین آذربایجان‌غربی را یکی از قطب‌های تولید مواد معدنی ایران معرفی کرده و افزود: تاکنون ۵۲ نوع ماده معدنی در آذربایجان غربی شناسایی شده که عمدتا پلی متال هستند و ۳۸ درصد شمش طلای ایران در این استان تولید می‌شود.

او در ادامه آذربایجان‌غربی را از مهم‌ترین دارندگان تیتیانیوم در غرب آسیا دانسته و اضافه کرد: اورانیوم، مس، آهن، سلیس، کرومیت، میکا و سنگ‌های تزئینی از دیگر مواد معدنی مهم این استان محسوب شده و مطالعات ژئوفیزیک هوایی و سرمایه‌گذاری برای اکتشاف عناصر نادر خاکی و کمیاب دیگر در دست اقدام است.

استاندار آذربایجان‌غربی به قرار داشتن سه منطقه مهم اقتصادی در مرز مشترک آذربایجان‌غربی و ترکیه نیز اشاره کرده و افزود: مهم ترین آنها منطقه آزاد ماکو و سپس منطقه ویژه اقتصادی سلماس بوده و احداث منطقه ویژه اقتصادی سرو ارومیه نیز اخیراً مورد تصویب قرار گرفته است.

معتمدیان همچنین تولید تجهیزات پزشکی، سیمان، نساجی، تولید نخ و پارچه، بونکر، کشنده‌ها و تریلر، محصولات شیمیایی و ماشین آلات کشاورزی را از مهم‌ترین محصولات صنعتی استان ذکر کرده و گفت:: آذربایجان‌غربی یکی از قطب‌های کشاورزی ایران محسوب شده و سالانه ۶/۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش ۸۲۰ هزار میلیارد ریال را تولید می کند.

او در ادامه با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی در فرآوری محصولات کشاوری نیز در رتبه اول ایران قرار دارد، اضافه کرد: تولید کنستانتره و پوره و صادرات آن، از مزیت‌های آذربایجان‌غربی بوده و این محصولات به سراسر جهان صادر می شود.

سیاست دولت ایران تمرکززدایی و افزایش اختیارات استانداران است

استاندار آذربایجان غربی، سیاست دولت سیزدهم را تمرکززدایی و افزایش اختیارات استانداران اعلام کرده و گفت: ساماندهی مبادلات تجاری و مرزی و فعال‌سازی دیپلماسی منطقه‌ای، از جمله سیاست‌هایی است که به استانداران تفویض شده و در همین راستا بنده اخیرا به عنوان جانشین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه منصوب شدم.

معتمدیان در ادامه ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی استان‌های مرزی ایران و ترکیه، با اعلام اینکه در پنج ماهه سال جاری مبادلات تجاری خوبی داشته و ترکیه، بعد از چین، عراق و امارات، با ۲ هزار و ۲۴۱ میلیون دلار چهارمین بازار صادراتی آذربایجان‌غربی محسوب می شود، افزود: طی این مدت کشور ترکیه با ۲ هزار و ۴۳۲ میلیون دلار سومین مبدا وارداتی ایران بعد از امارات و چین بوده است.

او در ادامه تنوع محصولات صادراتی میان ایران و ترکیه را مشتمل بر ۹۱۹ قلم کالا ذکر کرده و گفت: تنوع اقلام وارداتی بین ایران و ترکیه نیز ۲۴۶۸ قلم کالا بوده است.

استاندار آذربایجان‌غربی همچنین اضافه کرد: راه‌اندازی و فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی، اتخاذ سیاست‌های یکنواخت گمرکی، روان‌سازی تشریفات گمرکی، ایجاد گمرکات تخصصی در شهرهای مرزی، احداث و راه‌اندازی منطقه مشترک اقتصادی بین دو کشور در نوار مرزی، افزایش و روان‌سازی تردد ناوگان ورودی و خروجی، تقویت روابط فعالان و بازرگانان دو طرف از طریق اتاق‌های بازرگانی ارومیه و استان‌های مرزی ترکیه و انجمن اقتصادی این کشور از مهم‌ترین اهداف ایران برای این نشست می باشد.

معتمدیان  افزود: گسترش همکاری‌های مشترک در بخش‌های مختلف از جمله صنعتی، علمی، فرهنگی، دانشگاهی، ورزشی و گردشگری از دیگر برنامه‌هایی است که آذربایجان‌غربی در ششمین نشست همکاری‌های اقتصادی دو طرف دنبال می‌شود.

استاندار آذربایجان‌غربی زیرساخت اصلی توسعه و تعمیق روابط دو طرف را وجود امنیت پایدار دانسته و افزود: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب یکی از قربانیان تروریسم بوده و سردمدار مبارزه با تروریست‌ها در منطقه است و آمادگی خود را برای همکاری‌های دو طرف برای مقابله با تررویسم، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان و قاچاق سلاح و مهمات و سایر جرائم سازمان یافته اعلام می کند.

معتمدیان در پایان گفت: امیدواریم نتایج این نشست موجب همکاری و تعاملات بیشتر برای رفع مشکلات و موانع جهت ارتقاء مناسبات دو طرف شود.

کد خبر 2761195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha