ایلام؛ پدیده نوظهور در گردشگری ایران

سرویس ایلام - استان ایلام در ۱۰ سال اخیر به عنوان یک پدیده نوظهور در گردشگری ایران و منطقه معرفی شده است و با تکمیل زیرساختهای لازم و تعریف توسعه بر مبنای این مولفه قوی، شاهد رونق هر چه بیشتر این شاخه بزرگ از اقتصاد و فرهنگ در استان خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، به اشکال مختلف می توان درباره ایلام سخن گفت و مطلب نگاشت. ایلام با قدمتی چند هزار ساله و آثار تاریخی و باستانی فراوان، ایلام به عنوان عروس زاگرس و یکی از نگین‌های خوش نقش و نگار و چهار فصل زاگرس، ایلام با تنوع قومیتی کرد و عرب و لک و لر، ایلام به عنوان دژ مستحکم ایران در دوران دفاع مقدس، ایلام به عنوان دروازه عتبات عالیات و قطب گردشگری مذهبی و نقطه کانونی اربعین حسینی، ایلام به عنوان قطب انرژی نفت و گاز و پتروشیمی در غرب کشور و...

ایلام پس از جنگ هشت ساله و سالهای امنیتی پس از آن، با تاخیر نسبت به سایر نقاط کشور در حال خروج از انزوا بوده و قدم در راه توسعه با تکمیل زیرساختها گذاشته است. بی شک، مقوله گردشگری نیز به عنوان یکی از اولویتهای استان ایلام در نوک هدف سیاستگذاری ها قرار دارد.

موقعیت راهبردی مرز مهران در برگزاری زیارت اربعین که در بازه ای ۲۰ روزه ترددی ۴ میلیونی برای استان رقم می زند، باعث شده که بسته گردشگری استان ایلام به عنوان یک اولویت توسعه آفرین بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و در دولت سیزدهم توجه خاصی به مرمت آثار تاریخی، ایجاد و تکمیل زیرساختهای گردشگری، توسعه صنایع دستی و توانمندسازی شاغلان این حوزه صورت بگیرد. این توجهات در سالهای اخیر تغییرات محسوس و جهش خاصی داشته است که به تعبیر استاندار ایلام، این استان را در زمره یک پدیده نوظهور در عرصه گردشگری قرار داده است.

حسن بهرام نیا در این باره در دهلران گفت: استان ایلام در عرصه گردشگری دارد کم کم جایگاه خودش را در کشور پیدا می‌کند.

وی افزود: ایلام دارای جاذبه‌های آثار تاریخی و باستانی، جاذبه های طبیعی، جاذبه های صنایع دستی، جاذبه های گردشگری دفاع مقدس، قطبیت در گردشگری مذهبی کشور و... است که لازمه استفاده حداکثری از این ظرفیت، معرفی وسیع‌تر و خلاقانه این ظرفیتهاست.

استاندار ایلام تاکید کرد: شکی نیست که اکنون استان ایلام در کشور یک پدیده نوظهور گردشگری است و در آینده نه چندان دور با تکمیل زیرساخت‌ها و تثبیت برند ایلام در گردشگری، این استان به فهرست استان‌های برخوردار کشور افزوده خواهد شد.

تحول در زیرساختهای گردشگری ایلام ضروری است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام ضمن تاکید بر این که برای پیشرفت و رونق صنعت گردشگری زیرساخت‌های گردشگری باید دستخوش تحول قرار گیرند، به واده‌نگ گفت: طی یک سال گذشته ۲۳ پروژه زیرساخت گردشگری در استان با اعتباری بالغ بر ۱۹۷ میلیارد ریال از محل دور اول سفر ریاست جمهوری و مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت، اجرا شده است.

فرزاد شریفی گفت: هر ساله آمار بازدید گردشگران از استان در حال افزایش است، به طور مثال نوروز امسال بیش از سه میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری استان بازدید کردند.

وی تصریح کرد: یکی از ظرفیت‌های مهم در حوزه گردشگری استان بحث مرز مهران است، سالانه بیش از ۶ میلیون نفر از این مرز تردد می‌کنند، میراث فرهنگی استان درصدد جذب مسافران عراقی به سوی استان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام افزود: تعدادی از مسافران عراقی به منظور درمان وارد کشورمان می‌شود، باید به منظور توسعه گردشگری سلامت، زیرساخت‌های بیمارستانی برای جذب این مسافران در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: گردشگری سلامت، طبیعت‌گردی و ماجراجویانه از جمله ظرفیت‌های مهم در استان ایلام هستند که نیازمند زیرساخت‌های لازم هستند.

صدور مجوز فعالیت ۶ اقامتگاه بومگردی در ایلام

شریفی گفت: باتوجه به اهمیت و جایگاه اقامت گاه های سنتی و بومگردی ها در جذب گردشگران، طی سال جاری مجوز ایجاد ۶ اقامتگاه بوم‌گردی در استان ایلام صادر شده است.

وی افزود: برای ایجاد شش اقامتگاه بوم‌گردی در سه شهرستان ایلام، دره‌شهر و چوار که شامل ( مجوز چهار اقامتگاه در دره‌شهر، یک مجوز در چوار و یک مجوز در ایلام) با اشتغالزایی ۲۴ نفر صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ادامه داد: با توجه به ظرفیت فوق‌العاده گردشگری در استان یکی از راه‌های رونق حوزه گردشگری توسعه بوم گردی در شهرستان‌ها و مناطق کمتر شناخته‌ شده است.

وی با اشاره به اینکه تأسیسات گردشگری به‌ویژه اقامتگاه‌های بوم‌گردی فرصتی مغتنم برای معرفی ظرفیت‌ها و تولیدات ارزشمند صنایع‌دستی استان است: چنانچه این هنر صنعت با مدیریت درست تولید و معرفی شود، معرف بسیار خوبی برای ظرفیت‌های مختلف استان خواهد بود.

فروش بیش از ۵ میلیارد تومانی صنایع‌دستی ایلام در ایام اربعین

با توجه به برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و سوغات محلی در ایلام و دیگر شهرستان‌های تابعه در ایام اربعین امسال، میزان فروش محصولات صنایع‌دستی در این نمایشگاه‌ها ۵ میلیارد و ۱۳۲ میلیون تومان بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام یادآور شد: وجود ظرفیت‌های هنری در فراوریات صنایع‌دستی این استان محرکی در جذب زائران و گردشگران و رشد میزان خرید آنها از صنایع‌دستی است.

شریفی اضافه کرد: استان ایلام از استان‌های پیشرو درعرصه فراوریات داخلی به ویژه صنایع‌دستی است و در ایام اربعین نمایشگاه‌های صنایع دستی شامل ۱۵۰ غرفه محصولات صنایع‌دستی در ایلام و دیگر شهرستان‌های مسیر زائران برای عرضه آثار دستی به زائران اربعین برپا شد.

همکاری ایلام و سلیمانیه عراق در برگزاری تورهای گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام ادامه داد: در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران جلسه با مدیران دفاتر گردشگری سلیمانیه با هدف کمک به توسعه، ایجاد و حفظ اشتغال در زمینه گردشگری داخلی فم‌تور فعالان گردشگری کشور عراق جهت معرفی ظرفیت‌های استان ایلام و توسعه همکاری برگزار شد.

عنوان کرد: هدف اصلی از برگزاری این تورها آشناسازی فعالان گردشگری عراق به‌عنوان کشور بازار هدف این استان، ترویج و تبلیغ سفر ایمن و هوشمند در معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایلام به منظور مدیریت سفر و تحریک تقاضا و ایجاد اعتمادسازی است.

شریفی در پایان یادآور شد: شناسایی و معرفی جاذبه‌های گردشگری ایلام، استفاده از ظرفیت بازار عراق برای توسعه گردشگری استان مخصوصاً گردشگری سلامت و میزان شناخت و حجم تقاضا در بازار هدف از دیگر مقاصد برگزاری این فم تور دوجانبه است.

تکمیل زنجیره تولید صنایع‌دستی ایلام از اولویتهای استان

او گفت: صنایع‌دستی جایگاه خوبی در دولت سیزدهم دارد و برای اولین بار با پیگیری‌ها و تلاش‌های استاندار ایلام، نمایشگاه صنایع‌دستی در حلبچه، کربلا و عراق با دیپلماسی اقتصادی حضور داشته‌ایم.

شریفی اظهار کرد: از اولویت‌های مهم این اداره‌کل تکمیل زنجیره تولید صنایع‌دستی است که در این راستا باید شرایطی فراهم شود تا زنجیره ارزش تولید صنایع‌دستی در استان افزایش یابد.

وی با تاکید بر اینکه صنایع‌دستی استان با توجه به پیشینه‌ای که دارد باید وارد زندگی مردم شود و از حالت تزیینی به کاربردی این محصولات منجر شود، تصریح کرد: ۹۰۰۰ نفر صنعتگر در ۳۳ رشته مختلف صنایع‌دستی در استان فعالیت دارند، ادامه داد:  با همفکری و همگرایی با دستگاه‌های مرتبط باید جایگاه صنایع‌دستی ارتقاء داه شود و ۲۰۰۰ صنعتگر در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی باید آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

شریفی بر ایجاد بازار فروش و راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع‌دستی در مسیر زائران عتبات در مهران تأکید کرد و گفت: در بحث فروش محصولات صنایع‌دستی در بازار خارجی، نمایشگاه‌های صنایع‌دستی در خارج از کشور رونق داده شود که خوشبختانه تا کنون با برگزاری نمایشگاه‌های محصولات صنایع‌دستی در کشور عراق به‌ویژه در استان‌های همجوار، باعث شناساندن محصولات استان و همچنین مورد استقبال متقاضیان عراقی قرار گرفته است.

۳۵  پروژه گردشگری در ایلام در دست ساخت است

او گفت: ۳۵ پروژه سرمایه‌گذاری با برآورد کل حجم سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد تومان و متوسط پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد در استان در دست ساخت است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام افزود: این پروژه‌ها با پیگیری‌های لازم پس از انعقاد قرارداد با پیمانکار، عملیات اجرایی آن‌ها در حال انجام است.

شریفی با بیان اینکه مجتمع‌های گردشگری می‌توانند به افزایش زیرساخت‌های اقامتی و ایجاد جاذبه های ماندگاری منجر شود، افزود: امید است با توسعه و فراهم شدن امکانات، این مجتمع‌ها بتوانند در تکمیل چرخه خدمات‌رسانی به صنعت گردشگری و سفر در استان ایلام کمک کنند.

گزارش: یاسر بابایی

کد خبر 2761366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha