۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۶
آدرس غلط به نخبگان هورامان

«منظر فرهنگی هورامان در آستانه حذف از ثبت جهانی» و «صدور اخطاریه سازمان جهانی یونسکو» گزاره هایی جذاب و مخاطب پسند است. دل نگرانی نخبگان و معتمدین هورامی در صورت صحت این موارد بدیهی بود، اما بررسی واقعیت ماجرا صرفا نشان از تلاشی ناکام برای منحرف کردن اذهان نخبگان دارد.

به گزارش خبرگزاری کردپرس، تنها چند روز پس از اعلام رسمی ثبت جهانی منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات به عنوان بیست و ششمین اثر جمهوری اسلامی ایران در یونسکو، وزارت میراث فرهنگی با استناد به مکاتبه سازمان جهانی یونسکو در نامه ای خطاب به مدیران کل میراث فرهنگی استان های کردستان و کرمانشاه سرفصل های تدوین گزارش عملکرد و اقدامات لازم پس از ثبت جهانی را ابلاغ کرد.

این روند اما در سطح مدیریت میراث فرهنگی استان کردستان بازخورد دیگری داشته است. خطر حذف هورامان از ثبت جهانی به کلیدواژه مدیرکل میراث فرهنگی کردستان در همایش بین المللی دانشگاه کردستان و نیز رسانه ملی تبدیل شد. منصور مهرزاد با استناد به مکاتبه ای که هیچ وقت انجام نشده از صدور اخطار یونسکو برای هورامان خبر داد و همین فضاسازی رسانه ای سبب شد ذهنیت منفی برای نخبگان و برخی معتمدین هورامان ایجاد شود. سرنخ مهرزاد و تاکید بر اینکه هورامان چالش بزرگی شده است، جمعی از فعالان هورامان را مجبور به نگارش نامه ای کرد تا بر موضوعی کذب تاکید کنند.

ثبت جهانی هورامان مدعیان فراوانی دارد که تلاش دارند با فضاسازی خود را دلسوز و حامی این میراث جهانی معرفی کنند. اینکه در آنتن برنامه گفتمان صداوسیمای مرکز کردستان موضوعی کذب سبب تشویش اذهان مردم هورامان می شود و آنان را مجبور به واکنش می کند باید مورد پیگیری قرار گیرد. بررسی های ما از این موضوع تنها تلاش برای انکار زحمات چندین ساله متولیان، کارشناسان و جوانان کردستان و کرمانشاه را برای به سرانجام رساندن ثبت جهانی نشان می دهد.

هورامان هیچ گاه تذکری مبنی بر احتمال حذف از ثبت جهانی دریافت نکرده است. در واقع منطقی نیست تنها دو سال پس از ثبت جهانی این اخطایه صادر شود. اما بررسی عملکرد پایگاه جهانی هورامان در دو سال گذشته با وجود سنگ اندازی های مستمر مدیران میراث فرهنگی نشان می دهد، این میراث جهانی همچنان به عنوان گنجینه پرافتخار ایران زمین، در سطح جهانی نام و نشان دارد. خط سیاسی و شخصی برخی افراد برای سم پاشی و انکار تلاش های پایگاه جهانی هورامان نباید از سوی نخبگان هورامی دنبال شود. هورامان چالش های فراوانی دارد که حل آن ها باید با محوریت جامعه محلی و همراهی همه جانبه دستگاه های ملی و استانی پیگیری شود. قدرت چانه زنی و مکاتبات باید در مسیر توسعه و آبادانی این دیار دنبال شود.

با بررسی کارنامه پایگاه منظر فرهنگی هورامان در ثبت جهانی یکی از پیچیده ترین و وسیع ترین پرونده های ثبتی ایران، این امید وجود دارد که گزارش اقدامات دو ساله پس از ثبت جهانی نیز با توجه به تخصص کارشناسان این پایگاه مورد توجه یونسکو قرار گیرد.

کد خبر 2761395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha