امارات الگوی اقتصادی اقلیم کردستان عراق

سرویس جهان- بر اساس گزارش موسسه AGSIW، اقلیم کردستان عراق امارات متحده عربی را به عنوان الگوی اقتصادی خود قرار داده و رهبران اقلیم کردستان در سالهای اخیر سفرهای مکرر به این کشور انجام داده اند.

به گزارش کردپرس، موسسه AGSIW در گزارشی به بررسی روابط اقلیم کردستان عراق و کشور امارات متحده عربی پرداخته است. در این گزارش به ارتقا قابل توجه اربیل و دبی در زمینه های سیاسی و اقتصادی اشاره شده است.

در این گزارش به 9 بار سفر مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان و نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان از سال 2018 تاکنون، به کشور امارات متحده عربی اشاره شده که نشاندهنده اهمیت این کشور برای رهبران اقلیم کردستان عراق است.

 میزان مبادلات تجاری سالانه بین اربیل و دبی حود 3 میلیارد دلار گزارش شده واز امارات متحده عربی به عنوان بزرگترین سرمایه گذار خارجی در اقلیم کردستان عراق نام برده شده است. اقلیم کردستان عراق که از تنوع اقتصادی خوبی برای تبادل تجاری با امارات برخوردار نیست در حال حاضر تلاش می کنند محصولات کشاورزی را به این کشور صادر کند. انار اقلیم کردستان به عنوان اولین محصول برای صادارت به امارات انتخاب شده و حدود صدها تن انار به این کشور صادر شده است. قرارداد صدور 5000 تن سیب زمینی و دیگر محصولات کشاورزی و باغی دیگر نیز برای صدور به این کشور منعقد شده است.

این موسسه همچنین نقش سیاسی اقلیم کردستان عراق در توسعه روابط دبی و اربیل را مهم ارزیابی کرده است زیرا بر اساس این گزارش، شخص نچیروان بارزانی نقش مهمی در بهبود روابط میان عراق و امارات متحده عربی و نیز ترکیه و این کشور داشته است. موسسه AGSIW از نچیروان بارزانی به عنوان معمار آشتی میان ترکیه و امارات از یک سو و عراق و این کشور از سوی دیگر یاد کرده است.

این نشریه همچنین از تلاش اقلیم کردستان برای دایر کردن دفتر نمایندگی اقلیم کردستان در دبی و متعاقب آن گشایش شبعه 5 بانک اماراتی در اقلیم کردستان خبر داده است. داناگاز امارات در حال حاضر یکی از بزرگترین سرمایه گذاران خارجی در زمینه استخراج گاز طبیعی در اقلیم کردستان عراق است.

رهبران اقلیم کردستان سالها قبل قول دادند اربیل را به « دبی دوم» تبدیل کنند. این موسسه اشاره کرده است که در اربیل نیز مانند دبی سوپرمارکتهای لوکس، جاده، هتل و ساختمانهای بلند ساخته شد اما همه اینها تنها در اختیار نخبگان سیاسی و رهبران کرد عراق قرار گرفت زیرا مردم عادی این منطقه همچنان با مشکلات اقتصادی و عدم دسترسی به سوخت، آب و غذای مناسب روبرو هستند.

موسسه AGSIW با اشاره به این که اقلیم کردستان عراق، بر خلاف کشور امارات متحده عربی از انسجام و اتحاد سیاسی برخوردار نیست و تفرقه سیاسی و اختلافات شدید حزبی میان حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی حتی موجودیت اقلیم کردستان را به خطر انداخته، هشدار داده است مقامات اقلیم کردستان با رویکرد کنونی خود نخواهند توانست اربیل را به دبی دیگری در منطقه تبدیل کنند.

کد خبر 2761618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha